واکنش‌ها به مصادره پول افغانستان از سوی بایدن؛ دزدی و شکست اخلاقی

© REUTERS / Kevin Lamarqueجو بایدن
جو بایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2022
عضو شوید
تصمیم رئیس جمهور امریکا برای مصادره بخشی از دارایی‌های افغانستان در امریکا و اختصاص آن به خانواده‌های حادثه 11 سپتامبر، واکنش شدید گروه طالبان و برخی نهادها و افراد را در پی داشت که آنرا انحطاط، شکست اخلاقی و دزدی دارایی‌های این کشور عنوان کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رسانه‌های افغانستان امروز شنبه گزارش دادند، که رئیس جمهوری امریکا 3.5 میلیارد دالر از پول‌های بلوکه شده این کشور را به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اختصاص داده و همین مقدار را نیز به عنوان کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هزینه خواهد کرد.
این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه گردید که از جمله "محمد نعیم وردک"، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در توئیتی، اقدام اخیر جو بایدن را سرقت پول‌های مسدود شده‌ افغانستان توسط آمریکا دانست.
Президент США Джо Байден выступает на сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2022
بایدن به گونه رسمی با امضای فرمانی 7 میلیارد دالر سرمایه افغانستان را مسدود کرد
وردک افزوده است: "شکست و پیروزی در تاریخ بشر یک امر عادی است، اما بزرگترین و شرم‌آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی با هم دست بدهند".
دیده‌بان حقوق بشر در نیز اعلامیه‌ای از تصمیم رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرده و گفته است که "جو بایدن" درپی تصرف دارایی‌های افغانستان است.
در این اعلامیه تاکید شده است، که در صورت تطبیق این تصمیم در مورد ذخایر افغانستان، یک سابقه مشکل‌ساز ایجاد خواهد شد.
رسانه‌های افغانستان از جمله خبرگزاری "جمهور" نیز در این رابطه نوشت: پول مردم افغانستان درحالی به قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر پرداخت می ‌شود که این حمله از طرف اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده که هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد، انجام شده است.
"محمدمعصوم استانکزی" رئیس هیأت مذاکره دولت سابق با طالبان هم در واکنش به تصمیم بایدن در توئیتی نوشت:"غرامت حملات 11 سپتامبر باید از کسانی گرفته شود که مسئول انجام آن بودند، نه از مردم افغانستان".
استانکزی با اشاره به اینکه دارایی بانک مرکزی افغانستان متعلق به مردم این کشور است، این سوال را مطرح کرده که "غرامت هزاران شهید و زخمی افغانستانی را از چه کسی باید گرفت؟"
"محمدخالد پاینده" وزیر سابق دارایی افغانستان نیز در اعتراض به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا نوشت؛ "اگر مصادره ذخایر پولی افغانستان چنانچه جوباید فرمان داده است، اجرایی شود، بزرگترین و جبران ناپذیرترین ضربه ممکن به اقتصاد افغانستان خواهد بود".
"عبدالکریم خرم" از مقامات دولت سابق افغانستان نیز توئیت کرده است که ذخایر پولی افغانستان برای کمک‌های بشردوستانه و پرداختن غرامت دروغین، نیست و این فرمان بایدن افغانستان را به سرزمین بدون دولت و گرسنه تبدیل کرده و اقتصاد آنرا نابود خواهد کرد.
خرم تأکید کرده است، که بایدن همین را می خواهد اما وظیفه طالبان است که تا ناخواسته در وقوع این فاجعه شریک نشود و مانع از اجرای آن شود.
"عبدالسلام ضعیف" سفیر سابق طالبان در اسلام آباد نیز نوشت:"تصمیم بایدن درباره ذخایر پولی افغانستان ظلم آشکار و سرقت روشن است".
وی تاکید کرد: عاملان حمله 11 سپتامبر افغانها نیستند بلکه این کار یک دسیسه اطلاعاتی برای اشغال کشورهای اسلامی طراحی شده بود.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان در 24 اسد آمریکا حدود 10 میلیاد دالر دارایی‌های این کشور را مسدود کرد و پس از تقاضاهای زیادی از طرف مردم افغانستان و کشورهای منطقه و جهان اکنون تصمیم گرفته است که 7 میلیارد دالر از این پول را برای کمک‌های بشردوستانه و پرداخت غرامت به قربانیان 11 سپتامبر اختصاص دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала