آمریکا: انفجار در فرودگاه کابل کار یک بمبگذار انتحاری بود

© AP Photo / Wali SabawoonДым от взрыва возле аэропорта в Кабуле, Афганистан
Дым от взрыва возле аэропорта в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2022
عضو شوید
گزارش ارتش آمریکا می‌گوید که فقط یک داعشی عامل بمبگذاری ماه آگست گذشته در فرودگاه کابل بود که جان 13 نظامی آمریکایی و دست‌کم 170 غیرنظامی افغان را گرفت، نه حمله‌ای پیچیده که در ابتدا ظن آن می‌رفت و نمی‌شد جلوی آن را با اطلاعات در دست گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا درباره نتایج تحقیقات ارتش این کشوربه خبرنگاران گفت که یافته‌های ما تحقیق نشان می‌دهد که حمله‌ با یک وسیله انفجاری انجام شده‌بود و بلبرینگ‌های 5 میلی‌متری یا ساچمه‌های جاسازی‌شده در آن به‌سوی انبوه جمعیت حاضر در دورازه ابی میدان هوایی کابل و سربازانی که از آن محافظت می‌کردند، پخش شده‌است.
این تحقیقات "هیچ مدرک قاطعی" دال بر هیچ گونه تیراندازی یافت نکرد.
ژنرال مک‌کنزی گفت: می‌خواهم اذعان کنم که نتایج تحقیقات با آنچه ما در روز وقوع حمله تصور می‌کردیم، متفاوت شد. در آن زمان، اولین اطلاعات به دست آمده پس از وقوع حمله نشان می‌داد که حمله توسط دو تن، یک بمگذار انتحاری و یک مهاجم مسلح داعش خراسان، توأمان در کار بوده است.
خطای آمریکا در حمله هوایی به  فرودگاه کابل افشا شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
خطای آمریکا در حمله هوایی به فرودگاه کابل افشا شد
این بمبگذاری در 26 آگست، هم‌زمان با تحرک نظامیان آمریکایی برای کمک به آمریکایی‌ها و افغان‌های ترسیده از تسلط طالبان بر کابل رخ داد و احساس شکست آمریکا پس از 20 سال جنگ در افغانستان را تشدید کرد.
45 نظامی آمریکایی هم در این حمله مجروح شدند. انفجار مذکور همچنین موجب شد تا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای پاسخ دادن به اتهاماتی مبنی بر اینکه وزارت خارجه می‌توانست به جای اینکه جان نظامیان آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد، زودتر آمریکایی‌ها را تخلیه کند، به تقلا بیفتد.
به دنبال آن، ارتش آمریکا یک حمله پهپادی سراسیمه در افغانستان اجرا کرد که غیرنظامیان را با شبه‌نظامیان داعشی اشتباه گرفت.
همچنین ژنرال لنس کورتیس، از فرماندهان آمریکایی در پاسخ به اینکه آیا می‌شد جلوی حمله به فرودگاه کابل را گرفت یا خیر گفت: طبق تحقیقات ما، در سطح فنی، این غیر قابل پیشگیری بود. و رهبران مستقر در آنجا از تدابیر مناسب پیروی کرده بودند.
مک‌کنزی و دیگر مقام‌های ارتش آمریکا می‌گویند، برای این تحقیقات از گفته‌های بیش از صدها شاهد، تجزیه و تحلیل معاینات پزشکی و کارشناسان مواد منفجره، تصاویر پهپادی و دیگر شواهد استفاده شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала