ضیا مسعود: حکومت طالبان در سطح یک جامعه ای قبیله ای است

© Sputnik / JAKاحمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی
احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
عضو شوید
معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان گفته است، که گروه طالبان قدرت را با زور تصاحب كرده‌اند؛ مشروعيت سياسی ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، احمدضیا مسعود معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان در برگه رخنامه اش درباره حکومت گروه طالبان نوشته است، که گروه طالبان به‌حيث يك گروه افراطی مذهبی، قدرت را با زور تصاحب كرده‌اند و از مشروعيت سياسی برخوردار نيستند.
او افزوده است، که نوع حكومت طالبان، نه در مطابقت با شرايط زندگی کنونی جهان امروز است و نه با نيازمندی‌های مردم افغانستان تطابق دارد.
احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2021
ضیا مسعود: گروه طالبان به كمک غنی به قدرت رسید
به باور او حكومت طالبان بيش‌تر با نوع اداره در سطح يك جامعه‌ی قبيله‌ای می‌تواند مورد تحليل قرار گيرد، نه با ساختارهای سياسی جامعه‌های مدرن.
نام‌برده نوشته است، که "در حكومت طالبان، منبع اقتدار سياسی معلوم نيست، ملا هبت‌الله شخص نامعلوم، مبهم و اسرارآميز است كه در مركز قدرت سياسی قرار ندارد، نخست‌وزیر بيش‌تر با استفاده از روياهای مقدس در مورد عرضه خدمات به مردم تصميم مي‌گيرد، موضوع‌های مربوط به آوردن اصلاحات اجتماعی مربوط به وزارت امر بالمعروف و نهی از منكر است و اين وزارت كوشش می‌كند تا در شبيه‌سازی لباس زنان و سر و صورت مردها تصميم بگيرد؛ در حالی‌كه موضوع اصلاحات در جامعه‌های انسانی ابعاد گسترده‌ای دارد و زمينه را برای یک تحول عميق اجتماعی مساعد می‌سازد".
به باور مسعود اصلاحات طالبان بيش‌تر جنبه‌ی فرهنگی دارد تا سياسی و اقتصادی؛ نوع لباس زنان و ريش ماندن مردها، ارتباط به پذيرش نوع فرهنگ خاص دارد؛ در حالی‌كه اصلاحات زمان پيغمبر (ص)، تغيیرات بنيادی را در زندگی اجتماعی و سياسی عرب‌ها به‌وجود آورد.
او گفته است طالبان به‌حيث يك گروه ايدلوژی اسلامی افراطی تاکنون قادر به معرفی نوع نظام سياسی، ساختار زندگی اجتماعی و نوع اقتصاد اسلامی نشده‌اند.
او در این‌ مطلب نگاشته است، که همه‌ای كاركردهای طالبان تاکنون در محتوای ساختارهای اداری رژيم پیشین است و طالبان در نبود قانون اساسی می‌خواهند حكومت كنند.
یادآوری می کنیم، که در تاریخ 15 اگوست پس از گریز اشرف غنی از کابل، گروه طالبان وارد کابل شدند و پس از چند هفته کابینه حکومت موقت را اعلان کردند، که در آن بیشترین سهم را قوم پشتون دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала