برنامه "فولبرایت" آمریکا برای دانشجویان افغانستان متوقف شد

© AP Photo / Pablo Martinez MonsivaisЗдание Госдепартамента США в Вашингтоне
Здание Госдепартамента США в Вашингтоне  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
عضو شوید
سال گذشته 140 نفر نامزد نیمه نهایی برای اینبرنامه دانشجویی انتخاب شده بودند، اما پس از خروج امریکا و سقوط کابل و هرج و مرج ناشی از آن، سرنوشت این برنامه در حالت ابهام قرار داشت.
به گزارش اسپوتنیک، مقام هایآمریکایی روز جمعه، هشتم دلو، به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته اند که وزارت امور خارجه آمریکا به برنامه معتبر دانشجویی خارجی "فولبرایت" در افغانستان ادامه نخواهد داد.
سال گذشته 140 نفر نامزد نیمه نهایی این برنامه انتخاب شده بودند، اما پس از خروج آمریکا و سقوط کابل و هرج و مرج ناشی از آن، سرنوشت این برنامه در حالت ابهام قرار داشت.
شبکه ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید که خبر "ویران‌گر" تعلیق این برنامه، پس از چاشت روز جمعه پس از ماه‌ها تأخیر در مصاحبه با متقاضیان به آن‌ها گفته شده است.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز به ای‌بی‌سی نیوز گفته است که به دلیل موانع قابل توجهی که توانایی آمریکا را برای ارائه یک تبادل امن تجربه، متاثر می‌کند، روند انتخاب برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت در افغانستان برای سال تحصیلی 2022-2023 پیش نخواهد رفت.
این مقام آمریکایی گفته است که زمان و تلاش قابل توجهی را که متقاضیان کنونی سرمایه‌گذاری کرده است، تشخیص می‌دهد و نیز درک می‌کند که این تصمیم ناامیدکننده است.
آمریکا 33 قلم اثر باستانی را به سفارت افغانستان در واشنگتن سپرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2022
منابع: سفارت افغانستان در امریکا بسته می‌شود
به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، این فرصت تنها برای متقاضیانی که به مرحله نیمه نهایی راه یافته پایان نیافته، بلکه در واقع این برنامه در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.
او گفته است: "در حال حاضر ما در خواست‌های برنامه فولبرایت در افغانستان را نمی‌پذیریم. اگر شرایط به گونه‌ای تغییر کند که بتوانیم دوباره از فرصت‌های فولبرایت برای دانشجویان افغان حمایت کنیم، دوباره درخواست‌ها را برای این برنامه می‌خواهیم."
با این حال، برنامه فولبرایت و مزایای آن برای بیش از 100 دانشجوی فولبرایت از افغانستان که در آمریکا تحصیل می‌کنند، ادامه می‌یابد. وزارت خارجه آمریکا اما در مورد بازگشت این دانشجویان به افغانستان جزییات نداده است.
برنامه فولبرایت که توسط دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا اداره می‌شود. این برنامه توسط کنگره در سال 1946 با هدف ایجاد روابط بین‌المللی با ارائه کمک‌های مالی به شهروندان ایالات متحده برای تحصیل یا تدریس در خارج و به شهروندان غیر آمریکایی برای تحصیل در ایالات متحده ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала