مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر: به طالبان نمی‌توان اعتماد کرد

© Photo / Hasiba.Aطالبان وزارت امور زنان را به وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» تغییر دادند
طالبان وزارت امور زنان را به وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» تغییر دادند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2022
عضو شوید
مسئول سازمان دیده‌بان حقوق بشر در امور زنان در صفحه توییترش نوشته‌است که طالبان در دوحه وعده دادند که هیچ محدودیتی برای تحصیل دختران و حقوق زنان برای کار وجود نخواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، هیتر بار؛ رییس بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به گفتگوی ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در پیوند به آغاز مکاتب دخترانه در سال جدید تعلیمی گفته‌است که طالبان وعده‌های خود را زیر پا گذاشته‌اند و "حرف آن‌ها هیچ ارزشی ندارد".
خانم بار افزوده‌است: "آن‌ها در 17 آگست در کابل همین را گفتند- سپس بلافاصله آن وعده‌ها را زیر پا گذاشتند."
او همچنین گفته‌است که وعده‌ها و حرف طالبان "هیچ ارزشی ندارد".
بسته شدن مکتب‌های متوسطه و لیسه دخترانه پس از سقوط حکومت پیشین، انتقاد های گسترده جهانی را به همراه شد، چنانچه دادخواهی‌ها در این باره هنوز هم ادامه دارند.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2022
ابراز امیدواری مجاهد برای بازگشایی مکاتب دخترانه
این در حالی ‌است که ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرده که در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه باز شوند. در حالیکه که پس از روی‌کار آمدن طالبان در بیشتر مناطق دختران بالای صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
سخنگوی طالبان گفته که وزارت معارف در تلاش است در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه را فعال سازد.
مجاهد آموزش دختران را مساله‌ای مرتبط به ظرفیت عنوان کرده و گفته‌است دختران و پسران در مکاتب بر اساس جنسیت از هم تفکیک شوند.
وی افزوده: "بزرگ‌ترین مانع تاکنون یافتن یا ساختن خوابگاه‌های کافی است تا دختران بتوانند در حین رفتن به مکتب در آنجا اقامت کنند. در مناطق پرجمعیت، داشتن صنف‌های درسی جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست – ساختمان‌های مکتب جداگانه مورد نیاز است."
مجاهد، گفته است: "ما مخالف آموزش دختران نیستیم، اما برخی از چالش‌ها وجود دارد که وزارت معارف و تحصیلات بالای طرح‌های جدید کار می‌کنند و تلاش این است که تا سال آینده این مشکلات حل شود و مکتب‌ها در همه کشور بازگشایی شود."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала