جاذبه ماه و خورشید بر رفتار انسان و سایر موجودات تاثیر دارد

CC0 / Pixabay / Вид Земли из космоса
Вид Земли из космоса - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2022
عضو شوید
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که همه موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان‌ها، با نیروهای گرانشی که از خورشید و ماه می‌آیند ارتباط دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Experimental Botany، تیمی مشترک از محققان برازیلی و بریتانیایی می‌گویند که مطالعات آن ها پیوند تاریخی بین جزر و مد گرانشی و نحوه تأثیر این عوامل بر رفتار تمام موجودات زنده روی زمین را تقویت می‌کند.
بر این اساس گفته می شود تمام مواد روی زمین، اعم از موجودات زنده و غیر زنده، اثرات نیروهای گرانشی خورشید و ماه را تجربه می‌کنند که به شکل جزر و مد بیان می‌شود. این نوسانات تناوبی دو چرخه روزانه را نشان داده و به صورت ماهانه و سالانه توسط حرکات این دو جرم آسمانی تعدیل می‌شوند. همه موجودات روی کره زمین در این زمینه تکامل یافته اند. کریستیانو د ملو گالپ، نویسنده ارشد این مطالعه، درباره پدیده فوق، می‌‌گوید: ما در این مطالعه به دنبال نشان دادن این مساله بودیم که جزر و مد گرانشی نیروی محسوس و قدرتمندی است که همیشه فعالیت‌های ریتمیک موجودات زنده را شکل داده است.
محققان در ابتدا مطالعات انجام شده در گذشته را مرور کرده و سپس آزمایش ‌هایی را انجام داده و بررسی کردند که گیاهان و حیوانات چگونه ساعت‌های بیولوژیکی خود را بر اساس حرکت این اجرام آسمانی تنظیم می‌کنند. یافته های پژوهشگران نشان می‌دهد حتی زمانی که موجودات در معرض نور روز قرار نمی‌گیرند هم بدن آنها رفتار خود را با توجه به جزر و مد گرانشی روی سیاره تغییر می‌دهد.
داده های این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که در غیاب سایر تأثیرات ریتمیک مانند نور یا دما، جزر و مدهای گرانشی عاملی برای سازماندهی رفتار چرخه‌ای این موجودات کافی است. این شواهد اعتبار آزمایش‌های به اصطلاح آزاد را زیر سوال می ‌برد، که در آن چندین عامل محیطی کنترول می‌‌شوند اما نوسانات گرانشی در نظر گرفته نمی‌شوند. گالپ در این رابطه توضیح می‌دهد که این نوسانات همچنان وجود دارند و ممکن است رفتار موجودات زنده را تعدیل کنند.
لازم به توضیح است ریتم ‌های بدنی که با شب و روز همگام می ‌شوند، که بیشتر به عنوان ریتم شبانه ‌روزی شناخته می‌شود، موضوعی محبوب در مطالعات مربوط به خواب است. علیرغم اهمیت این موضوع برای الگوهای خواب و سلامت عمومی، محققان دریافتند که جاذبه ماه و خورشید می‌توانند موجودات را از محیط‌ های تاریک و روشن طبیعی خارج کرده و همچنان یک چرخه منظم ریتم بدن را مطابق با نیروهای جزر و مدی خورشید و ماه حفظ کنند. یکی از این جانوران سخت پوستانی مانند خرچنگ ها هستند.
در جستجوی موجودات سیارات دیگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2021
در مورد کوچکترین سیاره منظومه شمسی بیشتر بدانید
طبق گزارش، این حیوانات حتی زمانی که به آزمایشگاهی با شرایط آبی پایدار و کنترول‌شده منتقل می ‌شوند، رفتار خود را مطابق با جزر و مد در یک چرخه تقریباً 12 و نیم ساعته که از دینامیک قمری ناشی می‌‌شود، تعدیل می ‌کنند،. یافته‌های محققان نشان می‌دهد این الگو برای چندین روز ادامه می ‌یابد و با زمان جزر و مد خورشیدی قمری در محلی که ارگانیسم‌ها در طبیعت جمع ‌آوری شده‌اند مطابقت دارد.
این تیم در آزمایش‌ هایی که جوانه ‌زنی بذرها را بررسی کردند نیز دریافتند که حتی گیاهان نیز تنظیمات دوره‌ای خود را طی این چرخه‌ ها انجام می ‌دهند.
نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌‌کنند انسان ‌هایی که برای مدت طولانی در تاریکی می‌مانند (مانند زندگی در غار) همچنان یک نوسان چرخه‌‌ای بین 24.4 تا 24.8 ساعت ایجاد می‌کنند که با چرخه ماه هماهنگ است. این چرخه ریتم بدن، زمان خواب و بیداری، غذا خوردن و سایر فرآیندهای متابولیک فرد را مدیریت می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала