دستور رئیس جمهور ترکمنستان برای خاموش ساختن آتش "دروازه جهنم"

© @https://twitter.com آتش سوزان دهانه گاری "دروازه جهنم"
آتش سوزان دهانه گاری دروازه جهنم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2022
عضو شوید
رئیس جمهور ترکمنستان دستور داده است تا آتش دهانه گاری "دروازه جهنم" را که به مدت 40 سال فروزان بود، خاموش ساخته شود.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزونی ترکمنستان روز گذشته (7 جنوری) اعلام کرده که قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور این کشور دستور داده است تا راهی برای خاموش کردن دهانه گازی در صحرای قراقوم که در بین گردشگران خارجی به "دروازه جهنم" معروف است، بیابند.
رئیس جمهور ترکمنستان دستور دراین مورد را در سخنرانی ویدیویی خود در جلسه دولت به شخیم آبراخمانوف معاون نخست وزیر که مسئولیت مجتمع نفت و گاز را بر عهده دارد، صادر کرد. بردی محمداف خاطرنشان کرد که "گاز طبیعی سال هاست که در منطقه دروازه به مقدار زیادی می‌سوزد."
به گفته رهبر ترکمنستان، "این وضعیت تاثیر بدی بر محیط زیست و سلامت مردم ساکن در نزدیکی دارد."
رئیس جمهور ترکمنستان در ادامه گفت: "علاوه بر این، ما در حال از دست دادن مواد خام با ارزشی هستیم که می‌توان آن را صادر کرد و وجوه حاصل ازاین مدرک را می‌توان برای بهبود رفاه مردم مصرف کرد. باید راهی برای خاموش ساختن این دهانه گازی جستجو شود."
روستای دروازه در میانهٔ صحرای قره‌قوم در فاصلهٔ 260 کیلومتری شمال شهر عشق آباد قرار گرفته‌است. منابع گاز طبیعی کشف شده در این منطقه از جمله بزرگ‌ترین منابع گازی جهان به شمار می‌آیند.
در سال 1971، زمین شناسان در ترکمنستان (دروازه) چاهی را برای تولید گاز حفر کردند و به طور تصادفی با یک حفره زیرزمینی برخورد کردند. دستگاه حفاری با تمام وسایل حمل و نقل سقوط کرد. خوشبختانه به مردم آسیبی نرسید. از دهانه دست ساز رفت گاز طبیعیرا برای اینکه کسی مسموم نشد آن را آتش زدند. و از آن زمان تاکنون مشعل های خاموش نشدنی در حال سوختن بوده و گردشگران و عشایر را به وحشت انداخته است. هیچ کس نمی داند چند میلیارد متر مکعب از با ارزش ترین مواد خام طبیعی در تمام مدت وجود "چاه گاز" سوخته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала