کشف 170 سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری

© Depositphotos.com / AlexmitГалактика Млечный путь
Галактика Млечный путь - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2021
با کمک چندین تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا، دانشمندان تا 170 سیاره سرکش را در کهکشان راه شیری پیدا کردند که از نظر جرم و اندازه با مشتری قابل مقایسه هستند.
به گزارش اسپوتنیک، ستاره شناسان با استفاده از چندین تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)، تا 170 سیاره سرکش را در کهکشان راه شیری کشف کرده اند که از نظر اندازه و جرم با مشتری قابل مقایسه هستند.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.
گفتنی است که دانشمندان تاکنون هرگز گروهی از سیارات سرکش را در این مقیاس ندیده بودند، به این معنی که ما شاهد یک نقطه عطف در نجوم هستیم.
سیارات سرکش، اجرام سیاره‌ای مرموزی هستند که به سختی یافت می‌شوند و جرم آنها با سیاره‌هایی که در منظومه شمسی ما یافت می‌شوند، چندان متفاوت نیست. البته تفاوت بزرگ آنها این است که آنها هیچ ستاره میزبانی ندارند و آزادانه در فضای میان‌ستاره‌ای شناور هستند.
فضای میان‌ستاره‌ای بسیار سرد و تاریک است، به همین دلیل است که تاکنون تعداد کمی از این سیاره‌ها دیده شده‌اند.
سیارات سرکش بسیار فراتر از نورِ کمِ ستارگان دوردست، سرگردان هستند که همین موجب می‌شود تا آنها به سختی یافت شوند و تصویربرداری از آنها عملا غیرممکن است. اما "رویگ" و گروه دریافتند که این سیارات در چند میلیون سال پس از تولد، به اندازه کافی داغ باقی می‌مانند تا به درخشش خود ادامه دهند که باعث می‌شود مستقیماً با دوربین‌های بسیار حساس و تلسکوپ‌های غول پیکر قابل مشاهده باشند.
با این حال، اگر سیاره سرکش هنوز جوان و داغ باشد، می توان آن را با تشعشعات حرارتی خود پیدا کرد. این همان چیزی است که به دانشمندان اجازه می دهد با تجزیه و تحلیل بیش از 80 هزار تصویر با زاویه باز که طی 20 سال مشاهدات نجومی گرفته شده، حداقل 70 سیاره سرگردان را کشف کنند. سیارات یافت شده در ناحیه ستاره ساز واقع در صورت فلکی عقرب و اوفیوچوس قرار دارند.
تعیین تعداد دقیق این سیاره‌های تازه کشف شده دشوار است، زیرا مشاهدات به محققان اجازه نمی‌دهد جرم اجرام کاوش شده را اندازه‌گیری کنند و این چیزی است که توسط رصدخانه‌های آینده و پیشرفته‌تر محقق خواهد شد.
محققان می‌گویند: با توجه به عدم قطعیت در مورد سن تشکیل منطقه مورد مطالعه، روش سنجش روشنایی تعداد این سیاره‌های سرگردان را بین 70 تا 170 نشان می‌دهد.
اکنون گروهی از اخترشناسان که این سیاره‌های سرکش را یافته‌اند و می‌گویند که این کشف، گامی عظیم در جهت ایجاد درک بهتری از منشاء و سرنوشت نهایی این اجرام عجیب و غریب در اعماق تاریکی است.