هشدار دانشمندان از بلند رفتن بی سابقه سطح آب دریاها

© Sputnik / Ilya Timin /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی
هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2021
عضو شوید
دانشمندان جاپانی محاسبه کرده اند که تا پایان هزاره چقدر سطح دریا ممکن است افزایش یابد.
به گزارش اسپوتنیک، ذوب شدن ورقه یخ قطب جنوب، با روندهای فعلی گرمایش جهانی، می تواند منجر به افزایش پنج متری سطح دریا تا سال 3000 شود.
پیش‌بینی‌ها تا پایان این قرن ساده‌تر است - از صفر تا سی سانتی‌متر. نتایج تحقیق در مجله یخچال شناسی منتشر شده است. این نتیجه ای است که دانشمندان جاپانی به آن رسیده اند.
یکی از پیامدهای مشهود گرمایش جهانی افزایش سطح آب دریاها به دلیل ذوب شدن و عقب نشینی صفحات یخی و یخچال های طبیعی زمین است.
محققان دانشگاه هوکایدو، دانشگاه توکیو و آژانس علوم و فناوری مطالعه زمین جاپان چشم انداز بلندمدت ذوب شدن ورقه یخ قطب جنوب در مواجهه با گرمایش جهانی را بررسی کرده اند.
این کار بخشی از یک ابتکار بین المللی بزرگ برای مقایسه بین آخرین نسل از مدل های جفت شده برای ارزیابی تأثیر گرمایش جهانی بر روی ورقه های یخی قطب جنوب و گرینلند پروژه مقایسه مدل ورق یخی (ISMIP6) بود که در طی تهیه ششمین گزارش ارزیابی هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم پیشکش شد
پژوهشگران از مدل پوشش یخی سیکوپلیس (کد شبیه سازی برای صفحات یخی پلی ترمال) استفاده کردند. در مجموع، ابتکار پروژه مقایسه مدل ورق یخی چهارده سناریوی گرمایش بی‌سابقه و سه گزینه کاهش انتشار را در نظر می‌گیرد.
به منظور مقایسه، شرایط اولیه یکسان برای همه مدل ها اتخاذ شده است. همچنین به صورت مشروط فرض می شود که پس از سال 2100، پارامترهای آب و هوایی جهانی بدون تغییر باقی می مانند.
دانشمندان سناریوهایی را برای تغییر کلی در جرم ورقه یخ در سراسر قاره قطب جنوب و در مناطق جداگانه آن، با در نظر گرفتن عوامل مختلف برای دوره تا 3000 سال تجزیه و تحلیل کرده اند.
Тающий лед в Исландии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2021
کشف ده ها ویروس ناشناخته 15 هزار ساله در یخچال های باستانی تبت
نتایج مدل‌سازی نشان داد که با گرم شدن بی‌امان، سهم ورقه یخ قطب جنوب در افزایش سطح دریا تا سال 2100 می‌تواند به 30 سانتی‌متر و تا پایان هزاره به 5.4 متر برسد.
در همین حال با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، این ارقام به گفته محققان به ترتیب 3.32 سانتی متر خواهد بود.
در بیانیه دکتر کریستوفر چمبرز از موسسه دمای پایین دانشگاه هوکایدو آمده است: "مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ورقه یخی قطب جنوب بسیار فراتر از قرن بیست و یکم است و جدی ترین تأثیرات، به شکل مشارکت چند متری در افزایش سطح دریا، احتمالاً دیرتر ظاهر می شود."
محققان بر این باورند که عامل خطر اصلی احتمال فروپاشی ورقه یخی غرب قطب جنوب بر روی پایه ای قرار دارد که به طور قابل توجهی در زیر سطح دریا قرار دارد.
در آینده، محققان قصد دارند به کار بر روی مدل‌سازی پوشش یخی در قطب جنوب و سایر مناطق زمین بر اساس سناریوهای واقعی اقلیمی ادامه دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала