کاهش بی‌سابقۀ ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی؛ مقصر کیست؟

© AFP 2023 / Wakil KohsarIn this photograph taken on December 29, 2014, an Afghan customer (L) counts his Afghani currency notes at a currency exchange market along the roadside in Kabul
In this photograph taken on December 29, 2014, an Afghan customer (L) counts his Afghani currency notes at a currency exchange market along the roadside in Kabul - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
عضو شوید
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان می‌گوید که افت بی‌سابقه ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی ناشی از اشتباه دولت افغانستان است که انجام داد.
پول ملی کشورها دارای اهمیت و جایگاه خاص بین ملت‌ها و دولت‌ها است و در بعضی حالات، از قدرت اقتصادی یک دولت در سازمان‌های بین‌المللی نماینده‌گی می‌کند.
در روزهای گذشته، ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی از جمله دالر به یکبارگی سقوط کرد و هر دالر امریکایی به 130 افغانی تبادله شد. این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در 20 سال گذشته بوده است.
به‌دنبال افزایش قیمت دالر، روز گذشته عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر گروه طالبان در یک نشست خبری در کابل گفت که استفاده از پول‌های خارجی در دادوستد در سراسر کشور ممنوع است.
او همچنین به تمامی والیان و بخش‌های امنیتی این گروه هدایت داد تا برای عملی‌سازی این تصمیم، اقدام عاجل کند.
سید مسعود از کارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه کابل در مورد دلیل کاهش حیرت‌انگیز ارزش پول افغانی در برابر دالر چیست و مقصر کیست، به اسپوتنیک افغانستان گفت:

«افت ارزش افغان در برابر دالر در یک روز، در حقیقت ناشی از دومین اشتباه دولت افغانستان می‌شود که انجام داد».

سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
وی گفت که اولین اشتباه منع کلی معاملات اسعاری در افغانستان در معاملات تجاری بود:

«اولین اشتباه این بود که در حقیقت بانک مرکزی افغانستان طی مکتوبی تمام معاملات اسعاری را در کشور در معاملات تجاری به کلی منع و تاکید کرد که (این معاملات) فقط با افغانی صورت بگیرد، بدون این که تفکیک کند که معاملات خورد میانه و بزرگ چگونه صورت بگیرد. پیشنهاد هم شده بود که باید معاملات کوچک و متوسط در رده‌های اولش توسط افغانی جبری صورت و بالاتر آن می‌تواند توسط اسعار صورت بگیرد».

سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) گفته در تلاش است تا از نوسانات ارزی که منجر به متضرر شدن «قدرت خرید مردم» می‌شود، جلوگیری کند.
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان افزود:

«روز گذشته دومین اشتباه از جانب دولت صورت گرفت. در حقیقت نحوه اعلام کردن معاون نخست‌وزیر طالبان مبنی بر منع تمامی معاملات اسعاری در معاملات تجاری داخلی افغانستان یک نوع انگیزه و باعث این شد که ارزش افغان فوق‌العاده کاهش یابد. ما پیشنهاد کرده بودیم که در معاملات تجاری پایین و متوسط می‌تواند پول افغانی کاملا صورت بگیرد و هر گونه اسعاری که در این رده صورت می‌گیرد، در حقیقت خلاف قانون است».

سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
وی اضافه کرد:

«در معاملات بالایی ارز جزء اساسی حرکات اقتصادی و دادن ارزش ثبات پول داخلی شمرده می‌شود. به طور مثال، وقتی شما معاملات خارجی و معاملات کلان را با اسعار انجام می‌دهید، در حقیقت ارز اسعار مطرح می‌شود و این ارز اسعار در مقابل عرضه پول افغانی می‌تواند ارزش پول افغانی را بلند ببرد. در حقیقت با چنین اعلام ما تشویق کردیم که اسعار خارجی مانند دالر باید پنهان شود و این یکی از اشتباهات بزرگ بود».

سید مسعود از كارشناسان برجسته اقتصادی و استاد پیشین اقتصاد دانشگاه كابل  - اسپوتنیک افغانستان
سید مسعود
کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان
با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود 9 میلیارد دالر امریکایی سرمایۀ بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضۀ پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.
بانک مرکزی می‌گوید که به سلسلۀ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، چهارمین بسته کمک‌های بشردوستانه به مبلغ 19.2 میلیون دالر امریکایی، امروز به افغانستان رسید. بانک مرکزی در اعلامیه‌‌ای گفته که این مقدار پول به بانک بین‌المللی افغانستان سپرده شده‌است.
بانک جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا 280 میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشدۀ افغانستان آزاد و به برنامۀ جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала