ردپایی از فعالیت سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری

© Depositphotos.com / AlexmitГалактика Млечный путь
Галактика Млечный путь - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.12.2021
ستاره شناسان آثاری از یک جت را کشف کرده اند که چندین هزار سال پیش توسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری ساطع شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "استروفیزیکال ژورنال" (The Astrophysical Journal)، این کشف ثابت می‌کند که شی عجیب و‌ غریب خفته نیست، بلکه گاه‌گاهی با جذب ستاره‌ها و گازها فعال می‌شود.
این کشف ثابت می کند که شی عجیب و غریب خفته نیست، بلکه هر از گاهی با جذب ستاره ها و گازها فعال می شود.
برای اولین بار، شواهدی مبنی بر وجود جت کوتاهی که از قطب جنوب سیاهچاله نشات می‌گیرد توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا در سال 2013 میلادی و همچنان توسط تلسکوپ رادیویی بسیار بزرگ (VLA) در نیومکزیکو (ایالات متحده) به‌دست آمد. این مینی جت که با محیط‌های بین ستاره‌ای برخورد می‌کند، زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیاه‌چاله یک جرم عظیم مانند ابری از گاز را در خود فرو می‌برد.
محققان نشانه‌هایی از جت شمالی را بررسی کردند. آنها با استفاده از مجموعه رادیویی تلسکوپ ALMA، ساختار خطی باریک و در حال گسترش در گاز مولکولی را کشف کردند که بیش از 15 سال نور طول دارد. تصاویر فروسرخ هابل همچنین حباب گاز ذاعی را در فاصله 35 سال نوری از سیاهچاله نشان می‌دهند. دانشمندان بر این باورند که این حباب در اثر برخورد یک مینی جت با ابری از گاز داغ ایجاد شده است.
از آنجایی که جت به اندازه کافی به سیاهچاله نزدیک است، تا چندین دهه پس از فعال شدن مجدد شی چندان قابل مشاهده نخواهد بود. سپس کانال ساخته شده توسط جت دوباره با ذرات منتشر کننده تابش الکترومقناطیسی پر می‌شود.
ستاره شناسان دیسک معمایی از گرد در نزدیک سیاهچاله «خوابیده» کشف کرده اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2019