Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

هیچ حاشیه ای تیم ملی را خراب نمیکند؛ پشت هر مرد موفق یک زن ایستاده است؛ تولدت مبارک مربی!

© Photo / fb/tffانوش دستگیر
انوش دستگیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.11.2021
عضو شوید
انوش دستگیر سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان امروز وارد دومین سال از سومین دهه زندگی اش شد.
به گزارش اسپوتنیک، دستگیر قطعا با 32 سال سن جوان ترین سرمربی تیم های ملی جهان است که سکان هدایت شیران خراسان را بر عهده دارد.
وی در حالی که بدون شک شرایط سخت افغانستان و اتفاقات اخیر او را همانند همه مردم افغانستان متعجب کرده است، کماکان با رویای رساندن تیم ملی فوتبال افغانستان به جام ملت های آسیا 2023 آستین هایش بالاست و دست از تلاش نکشیده است.
به بهانه روز تولد دستگیر، اسپوتنیک گفتگویی را با سرمربی تیم ملی انجام داده است که توجه شما را به آن جلب میکنیم.
تولدتان مبارک آقای دستگیر چه حسی دارید امروز؟
سلام به شما، روز تولد آدم ها حس ویژه ای دارند، خوشحالم که سالمم، کنار فامیلم هستم و این روز را قطعا تجلیل خواهیم کرد.
در روز تولدتان چه آرزویی دارید؟
اگر از آرزوهای کاری و فوتبالی ام بگویم، برای من هیچ چیزی مهم تر ازینکه تیم ملی کشورم را به رقابت های جام ملت های آسیا برسانم، نیست، آرزوی بعدی هم این است که بتوانم روزی بعد از هدایت افغانستان حداقل در 5 سال آینده در سطح اول اروپا یک تیم باشگاهی را هدایت کنم.
بزرگ ترین آرزوی من نیز این است که روی افغانستان لیگ سرتاسری و قوی داشته باشد تا هر کسی مربی باشد، از داخل فوتبال افغانستان بازیکن جذب کند، دوست نداریم که ستاره های فوتبال ما برای ادامه فوتبال به لیگ بنگلادش بروند، روزی شود که در لیگ افغانستان بازی کنند.
صحبت های اخیر در صفحات اجتماعی که پشت تان گفته میشود؟
یک مربی حرفه ای باید با این مسائل کنار بیاید، هر چه قدر پشت سر من زیاد صحبت شود، بیشتر احساس قدرت میکنم و به این فکر میکنم، حتما در کارم موفق بودم. من نه عذاب وجدان دارم و نه کار اشتباهی کردم. من هدف خود را دارم.
آیا راست است که شما به بازیکنان داخلی هیچ علاقه ای ندارید؟
منظورتان از علاقه چیست؟ اگر علاقه شخصی و انسانی باشد، دارم. چون آنها هم وطنان من هستند و من تک تک فوتبالیستان و ورزشکاران کشورم را دوست دارم.
اما اگر از لحاظ حرفه ای بگویید، نه. بازیکنان داخلی فوتبال افغانستان به غیر از چند چهره معدود، در سطح کنونی تیم ملی فوتبال افغانستان نیستند. این را در گذشته گفته ام و نمیخواهم دوباره درباره لیگ، فوتبال و سطح تمرینات شان صحبت کنم. لطفا سوال بعدی را بپرسید.
وقتی میگویند جوان ترین مربی فوتبال در رده ملی هستید چه حسی پیدا میکنید؟
من هنوز جوان هستم، اما سن یک عدد است، من مربی هستم که با همین سن و در حالی که تازه 32 ساله شدم، مربیان بسیار کارکشته و بزرگی را به چالش انداختم. بروید ببیند که مربی تیم قطر کی است، چقدر حقوق دارد، چه شرایطی دارد، او تیم من را یک بر صفر و با پنالتی گل برد، ببینید مربی هند کیست و درنزدیک بود بعد از تساوی مقابل ما در بازی ها اخیر، اخراج شود. یاد جمله معروف می افتم، من جوانم، پس میتوانم.
خاطره تلخ از تیم ملی؟
بعد از باخت کمبودیا که من کمک مربی تیم ملی بودم، به من صحبت های بسیار تندی زده شد که من مستحق آن نبودم. آن شکست و اتفاقات بعد از آن از تلخ ترین روزهای روی نمیکت تیم ملی بود.
خاطره خوش از تیم ملی؟
بهترین خاطره، وضعیت کنونی تیم ملی است که در حال سپری کردن این روزها هستم. یک و نیم سال است که بهترین تیم را داریم، حاشیه نداریم، گروپ بازی نداریم و هیچ جنجالی هم نیست. رابطه بازیکنان با کدر فنی و رابطه کدر فنی با فدراسیون فوتبال و رهبری بسیار خوب است. تیم ملی واقعی متشکل از تمام اقوام کشور داریم که به آن افتخار میکینم. بازیکنانی که دعوت نمیشوند و کسانی که حالا در کدر فنی نیستند، در حال ایجاد حاشیه به تیم ملی هستند، البته این یک امر بسیار طبیعی است که من با آن کنار آمدم و این صحبت ها دیگر برایم عادی است. ولی تیم آنقدر قوی و متحد است که هیچ حاشیه ای خرابش نمیکند.
بهترین مربی جهان؟
از نظر من گواردیولا. چون او شاگرد یوهان کرایف بوده، من سبک کرایوف را پیش میبرم و به همین خاطر من سبک او را دوست دارم.
بهترین فوتبالیست؟
بدون شک مسی
داشتن فرزند در زندگی؟
برای فعلن تازه ازدواج کردم و دسته کم تا 3 سال قصد پدر شدن را ندارم، اما دوست دارم اگر خواست خدا بود، فرزند اولم دختر باشد.
زندگی مشترک؟
جمله معروفی است که میگویند، پشت هر مرد موفق یک زن ایستاده است، خانمم دوست و پشتبانیم است، او یک روان شناس است. او همیشه کوشش میکند که من را از لحاظ روحی آرام کند و فکر من را از حاشیه ها دور کند. من کنار او احساس خوشبختی زیادی میکنم و موفقیت هایم بخاطر حضور او در کنارم است، حالا بی صبرانه منتظرم خانه بروم تا کنار هم باشیم و سالگره ام را تجلیل کنیم.
اتفاقات اخیر کشور؟
بدون شک که روی من هم تاثیرگذار بود، چون پدر و فامیلم انجاهستند، ولی من را ناامید نکرده است، کشور ما روزهای سختی را سپری میکند، ولی اگر ما جوانان و ورزشکاران نا امید شویم، بقیه را هم نا امید میکینم. ما کوشش میکنیم که دوباره به کشورمان برگردیم و افغانستان آرام شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала