‎نشست امنیتی هند؛ رقابت دهلی‌نو و اسلام‌آباد بر سر موضوع افغانستان

© Photo / twitter‎نشست امنیتی هند؛ رقابت دهلی‌نو و اسلام‌آباد بر سر موضوع افغانستان
‎نشست امنیتی هند؛ رقابت دهلی‌نو و اسلام‌آباد بر سر موضوع افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2021
عضو شوید
در ادامه نشست‌ها درباره مسئله افغانستان که در کشورهای همسایه آن برگزار می‌شود، هند نیز روز چهارشنبه میزبان یک نشست درباره افغانستان بود. هدف از این نشست بررسی وضعیت افغانستان و جستجوی راهکارهای ثبات در این کشور عنوان شده است.
نشست هند در سطح مشاوران شورای امنیت کشورهای منطقه برگزار شد و روسیه، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان در آن شرکت کردند.
مقام‌های ارشد امنیتی هشت کشور، در بیانیه پایانی نشست افغانستان در هند تاکید کردند که خاک افغانستان نباید به پناهگاه، مکانی برای آموزش، برنامه‌ریزی یا هرگونه اقدامات تروریستی تبدیل شود.
در مورد این که هند با برگزاری این نشست دقیقاً در پی چه چیزی است، علم ایزدیار سناتور پیشین مجلس سنای افغانستان گفت که هند با تصاحب حکومت توسط طالبان خود را بازنده در برابر پاکستان احساس می‌کند و به شدت نگران است:
«هند فکر می‌کند که پیروزی طالبان به نفع جنبش جدایی طلبی کشمیر است و پاکستان می‌تواند افغانستان را به پایگاه تربیت جنگجویان اسلامی علیه هند در کشمیر تبدیل کند. از این رو هند با تدویر این نشست و نشست های مشابه می‌خواهد نوعی از حمایت منطقه‌ای را در برابر پاکستان و اهدافش شکل دهد و کم از کم با شکل گیری یک حکومت فراگیر در افغانستان به تسلط یک جانبه‌ی پاکستان خاتمه دهد».
محورهای مهم نشست هند در مورد افغانستان را، تلاش برای ایجاد رویکرد مشترک در مبارزه با تهدیدات فزاینده تروریسم، رادیکالیسم و قاچاق مواد مخدر، پس سقوط حکومت پیشین، تشکیل می‌دهد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این سومین نشست منطقه‌ای است که با محوریت افغانستان برگزار شد.
بااین که چین و پاکستان هم به این نشست دعوت شده‌اند، چین در مورد حضور در این نشست خبری منتشر نکرده و پاکستان نیز به‌صراحت اعلام کرده بود که در این نشست شرکت نمی‌کند. طالبان نیز از نشست هند استقبال کرده بوده. هرچند هند از طالبان در این نشست دعوت نکرده بود، اما مقام‌های طالبان گفته‌بودند که پیشنهادهای مشخصی را به نشست هند فرستاده‌اند.
آیا نشست هند بدون مشارکت چین، پاکستان و طالبان موثر خواهد بود، آقای ایزدیار افزود:
«البته برگزاری این نشست از سوی هند بدون شرکت طالبان که پاکستان و چین نیز از شرکت امتناع کردند کار هند را سخت‌تر می‌کند. اگر هند نتواند همسویی منطقه‌ای در برابر پاکستان و چین بر سر افغانستان ایجاد کند برای هند شرایط بسیار سخت خواهد شد».
سناتور پیشین مجلس سنای افغانستان اضافه کرد:
«طالبان در یک انزوای جهانی قرار دارند، غیر از کنفرانس مسکو دیگر به هیچ نشستی دعوت نشده اند. از سوی دیگر ‌عدم به‌رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه بین‌المللی و حتی حامی اصلی شان یعنی پاکستان طالبان را وادار ساخته است تا به نوعی از تهدید و ترساندن کشورهای خارجی بپردازند تا بدین وسیله امتیاز به‌دست آورند. دنیا می‌داند که طالبان با القاعده و سایر گروپ های تروریستی هماهنگی دارند و وعده و تعهدهای داده شده صرف به‌منظور استفاده ابزاری صورت گرفته است».
در همین حال اما، اسلام آباد امروز (پنجشنبه، 20 عقرب) میزبان نشست «تروئیکای توسعه یافته» است که نمایندگان کشورهای روسیه، چین، امریکا و پاکستان در آن حضور دارند. در واقع این نشست چند سال پیش به ابتکار همین چهار کشور به‌عنوان کشورهای با بیشترین تاثیر در اوضاع افغانستان ایجاد گردید.
هند اولین دیدار رسمی با مقامات گروه طالبان را ماه گذشته در دوحه برگزار کرد. نمایند‌گان هند در این کنفرانس با حاکمان جدید افغانستان دیدار کردند.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز چهارشنبه سفر سه روزه خود به پاکستان را آغاز کرد. سخنگوی طالبان در کابل نسبت به نشست‌های برگزار شده در مسکو، تهران، دهلی‌نو و اسلام‌آباد  ابراز خوش‌بینی کرد. به گفته وی این نشست‌ها اهمیت افغانستان را برای منطقه نشان می‌دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала