کشته شدن 240 خبرنگار طی ماه های گذشته در افغانستان

© Photo / Government Media and Information CenterАфганские СМИ
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2021
عضو شوید
 کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید که در کمتر از یک سال گذشته بیش از 240 خبرنگار کشته زخمی شده است.
به گزارش اسپوتنیک، کمیته مصونیت خبرنگاران روز سه شنبه(11عقرب) با نشر اعلامیه‌ی به مناسبت روز جهانی ختم معافیت از جرایم علیه خبرنگاران گفته که از نوامبر سال پار به این سو 12 خبرنگار کشته و 230 خبرنگار دیگر مورد انواع خشونت‌ها( زخمی، لت و کوب تهدید، توهین و سایر خشونت‌ها) قرار گرفته است".
در اعلامیه آمده است:" از مجموع این قضایای خشونت، یک قضیه قتل و 67 قضیه خشونت در زمان حاکمیت امارت اسلامی افغانستان و متباقی قضایا در زمان حاکمیت گذشته اتفاق افتاده است".
اکثریت خبرنگاران در رسانه‌های اجتماعی خودسانسوری می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2021
خشونت طالبان علیه خبرنگاران؛ کمیته‌ی مصونیت خواستار رسیدگی به پرونده‌ها شد
در اعلامیه آمده است:" از آن جای که خبرنگاران نقش عمده را در اطلاع رسانی به شهروندان بازی می کنند، معافیت از جرایم علیه خبرنگاران تاثیرات منفی را بر این روند وارد نموده و آگاهی عامه از وقایع و بحث های سازنده برای رفع چالش‌ها را محدود می سازد".
کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از امارت اسلامی خواسته که  مکانیزم مشخصی را جهت تامین مصونیت خبرنگاران و رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران به ویژه قضایای قتل و لت و کوب خبرنگاران در روشنایی احکام قوانین تنظیم نموده تا عاملان و مرتکبین جرایم فوق مورد پیگرد قرار گرفته و عدالت تامین گردد.
 این در حالی است که مسوولان در وزارت امور داخله طالبان دو روز قبل یک نشست گفته بودند که امارت اسلامی به آزادی بیان و مصونیت خبرنگاران متعهد بوده با خبرنگاران یکجا کار خواهند کرد.
بر اساس آمارهای جهانی، ازهر 10 تن مرتکبین جرایم علیه خبرنگاران، به سطح جهان، فقط یک تن آن مورد پیگرد عدلی قرار گرفته و 9 تن آن‌ها به دلایل مختلف مورد پیگرد قرار نگرفته اند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала