طالبان دستبرد به «گنجینه باختر» را رد کرد/گرانترین طلای جهان کجاست؟

© https://twitter.comگنجینه‌ باختر
گنجینه‌ باختر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2021
عضو شوید
 روز گذشته برخی منابع خبری افغانستان گزارش هایی را منتشر کرده بودند که خزانه طلای تاریخی افغانستان (گنجینه باختر) مورد دستبرد قرار گرفته است.

 به گزارش اسپوتنیک، یک سایت خبری ایران ادعا کرده است که محموله زرین افغانستان شبیه به آثار طلاتپه که گنجینه بزرگ باختر از آن به دست آمده است، از یک بازار عتیقه‌فروشی در مازندران این کشور سر درآورده است.

 مجلس: اگر فساد ادامه یابد «گنجینه باختر» در امان نخواهد ماند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2021
مجلس: اگر فساد ادامه یابد «گنجینه باختر» در امان نخواهد ماند+تصاویر

این سایت خبری تصریح کرده است که این اجناس شامل دو عدد دست‌بند زرین مزین بر نقوش حیوانی با سر اژدها و «فیروزه‌کاری» شده، یک عدد گردن‌بند زرین با نقش و سوژه اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد کمربند با نقش اژدها و هشت عدد گوشواره زرین مزین به سنگ‌های فیروزه و دکمه‌های زرین و آویزهای زرین البسه است.

 هم‌چنان این سایت خبری خاطرنشان کرده است که قاچاقچیان اشیای تاریخی در ایران در تلاش بودند تا این محموله باستانی را برای فروش به مجموعه‌داران لندن ببرند؛ اما از سوی آن‌ها پاسخ رد دریافت کرده‌اند. به گفته این سایت، حالا این قاچاقچیان تلاش دارند که بخشی از این محموله باستانی را به خریداران چینی بفروشند.

یک روز پس از انتشار این خبر، گروه طالبان اعلام کرد که خبر دستبرد به آثار تاریخی معروف افغانستان موسوم به «گنجینه باختر» را که شامل صدها قطعه طلای با ارزش است، رد و تاکید کرد که این آثار محفوظ است.

احمدالله وثیق معاون کمیسیون فرهنگی طالبان امروز جمعه در توئیتی نوشت که خبرهای منتشر شده در رسانه ها مبنی بر سرقت طلای باختر نادرست است و گروه طالبان برای حفظ و نگهداری این آثار باارزش افغانستان «توجه خاصی» دارد.

گنجینه باختر بر اساس منابع تاریخی از منطقه ای به نام «طلاتپه» در شمال افغانستان بدست آمده است که  مربوط به دوره کوشانیان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала