آغاز بیست‌ویکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای

© Sputnik / Michael Klimentyevآغاز بیست‌ویکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای
آغاز بیست‌ویکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
عضو شوید
بیست و یکمین نشست سران سازمان همکاری های شانگهای دقایقی پیش با حضور سران کشورهای عضو و ناظر در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

قریشی: نشست شانگهای فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک درباره افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
قریشی: نشست شانگهای فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک درباره افغانستان است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای دقایقی پیش با حضور سران  کشورهای عضو و ناظر در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

این نشست به ریاست تاجیکستان و با حضور رئیسان جمهور قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبیکستان، ایران، بلاروس، ترکمنستان و شرکت مجازی روسای جمهور روسیه، چین، هند و مغولستان در حال برگزاری است.

بررسی طیف وسیعی از موضوعات همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقلی، امنیتی، مبارزه با پیامدهای همه گیری کرونا در دستور کار این اجلاس قرار دارد.

قرار است در این اجلاس روند پذیرش ایران به عضویت کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به مصر، قطر و عربستان سعودی صورت گیرد.

سران کشورها همچنین مورد دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه‌ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای تصمیم خواهند گرفت.

در پایان این اجلاس مراسم امضای اسناد همکاری کشورهای عضو برگزار خواهد شد.

دیدار رهبران این گروه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر افغانستان در حال انجام است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مواضع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در این مورد متفاوت است. چین و ازبیکستان به دولت تحت رهبری طالبان علاقه نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. اما تاجیکستان به شدت با این دولت مخالف است و می‌گوید باید یک دولت جامع در کابل با مشارکت همه اقوام از جمله تاجیکان در افغانستان تشکیل شود.
سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) برای نخستین بار نشست مشترکی نیز با سران پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهند داشت.

 

سازمان همکاری شانگهای ۲۰ سال پیش تأسیس شد. این سازمان سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала