Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

از جام جهانی قطر 2022 چه می‌دانید؟

© AFP 2023 / KARIM JAAFARA picture taken with a fisheye lens on May 19, 2017, shows a general view of the Khalifa International Stadium in Doha, after it was refurbished ahead of the Qatar 2022 FIFA World Cup, as fans arrive to attend the Qatar Emir Cup Final football match between Al-Sadd and Al-Rayyan
A picture taken with a fisheye lens on May 19, 2017, shows a general view of the Khalifa International Stadium in Doha, after it was refurbished ahead of the Qatar 2022 FIFA World Cup, as fans arrive to attend the Qatar Emir Cup Final football match between Al-Sadd and Al-Rayyan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.09.2021
عضو شوید
جام جهانی 2022 قرار است در قطر برگزار شود و آنجه باید در این باره را بدانید جمع آوری کرده‌ایم.

به گزارش اسپوتنیک؛ جام جهانی فوتبال 2022 از 21 نوامبر تا 18 دسامبر در قطر برگزار می‌شود. ما برخی از اطلاعات کلیدی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا به برخی از سوالات شما پاسخ بدهیم.

با توجه به فاصله دو ساله معمول بین مسابقات قهرمانی اروپا و جام جهانی به دلیل همه گیری ویروس کرونا، تیم‌ها به سرعت آماده می‌شوند تا فاصله دو تورنمنت بزرگ را بیشتر با تمرکز پیش بروند.

 

جام جهانی 2022 قطر کی برگزار می شود؟

با توجه به گرمای شدید هوا در قطر در ماه‌های تابستان، توافق شد که مسابقات در ماه‌های زمستانی انجام شود.

این مسابقات از روز دوشنبه 21 نوامبر در ورزشگاه البیت در الخور آغاز می‌شود، با مسابقه‌ای که کشور میزبان در آن دیدار خواهد کرد و در منطقه خاورمیانه بسیار مورد انتظار خواهد بود و بازی فینال هم در ورزشگاه لوسیل دوحه در 18 دسامبر برگزار خواهد شد.

نحوه عملکرد واجد شرایط بودن در سراسر جهان:

اروپا (یوفا):

55 کشور اروپایی شامل 10 گروه 5 یا 6 تیمی هستند. 10 برنده گروه‌ها مستقیما راهی دور نهایی می‌شوند.

سه مکان نهایی از طریق پلی آف مشخص می‌شود. این شامل 10 نایب قهرمان به علاوه دو برنده گروه برتر لیگ ملت‌های یوفا 2020-21 است که در دو گروه برتر گروه‌اش به پایان نرسیده‌اند.

ترتیب حضور ورزشکاران در لیگ ملت‌های یوفا در صورت نیاز، به شرح زیر است:

فرانسه، بلجیم، ایتالیا، اسپانیا، ولز، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، اسلوانیا، مونته نگرو، آلبانی، ارمنستان، جبل الطارق، جزایر فارو.

 

آمریکای جنوبی (CONMEBOL):

هر 10 تیم آمریکای جنوبی در خانه و خارج از خانه با یکدیگر بازی می‌کنند. چهار کشور برتر به صورت مستقیم راهی دور نهایی می‌شوند و تیم پنجم به مرحله پلی آف بین قاره‌ای راه پیدا می‌کند. (قرعه کشی هنوز مشخص نشده است)

آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، کارائیب (CONCACAF):

کانکاکاف دارای 35 کشور وابسته به فیفا است که اکثریت قریب به اتفاق آنها در سطح جهان در رده‌های پایین‌تری در فوتبال جهان قرار دارند.

کانادا، السالوادور و پاناما در دورهای مقدماتی پیروز شدند و به رده‌های بالاتر فیفا در کاستاریکا، هندوراس، جامائیکا، مکزیک و ایالات متحده پیوستند.

این هشت تیم هر کدام در خانه و خارج از خانه (14 بازی) با سه تیم برتر راه یافته به جام جهانی 2022 قطر انجام خواهند داد. سپس تیم چهارم از طریق پلی آف بین قاره‌ای برای صعود به قطر می‌جنگد.

 

آفریقا (CAF):

کنفدراسیون فوتبال آفریقا شامل 54 کشور واجد شرایط وابسته به فیفا می‌باشد، در حالی‌که 28 کشور دارای رتبه پایین در سپتامبر 2019 دو بازی می‌کنند تا بتوانند در مرحله گروهی مرحله دوم قرعه کشی شوند.

سپس 14 برنده به 26 کشور دارای رتبه برتر پیوستند و بدین ترتیب 10 گروه 4 تیمی تشکیل دادند. برندگان گروه از این 10 گروه سپس به مرحله نهایی می‌رسند تا در نهایت شرایط را مشخص کنند. سپس 10 برنده گروه در پنج مسابقه رو در رو رفت و برگشت قرار می‌گیرند. برندگان نهایی این روابط سپس یکی از پنج مکان موجود در جام جهانی 2022 قطر را تضمین می‌کنند.

 

آسیا (AFC):

بخش AFC مقدماتی جام جهانی شامل 46 تیم است که مراحل اولیه صعود با 12 کشور دارای رتبه پایین است. گوام، ماکائو، مغولستان، تیمور، بنگلادش و کامبوج پیشرفت کردند.

شش برنده سپس به 34 کشور باقی مانده آسیایی پیوستند و هشت گروه پنج تیمی را تشکیل دادند. این گروه‌ها دارای اهمیت دوگانه بودند، زیرا آن‌ها همچنین مقدماتی فینال جام ملت‌های آسیا 2023 را تشکیل دادند، بنابراین میزبان قطر نیز در آن حضور داشت.

 

قالب جام جهانی 2022 قطر What چیست؟

هفت برنده گروه (قطر هشتم بود) و پنج نفر برتر نایب قهرمانی گروه به دور سوم صعود کردند. برای دور سوم، 12 کشور به دو گروه شش تیمی تقسیم شدند. برندگان و نایب قهرمانی گروه‌ها در نهایت به جام جهانی راه یافتند. تیم‌های شرکت کننده به شرح زیر است:

گروه A: ایران، کوریای جنوبی، امارات متحده عربی، عراق، سوریه، لبنان

گروه B: جاپان، استرالیا، عربستان سعودی، چین، عمان، ویتنام

تیم‌هایی که در دور سوم سوم شدند، یک پلی آف دو رفت انجام دادند و برندگان به مرحله پلی آف بین کنفدراسیون‌ها صعود کردند.

 

اقیانوسیه (OFC):

11 کشور وابسته به فیفا شرکت می‌کنند و تیم‌های مرحله اول بر اساس رتبه بندی فیفا به دو گروه تقسیم می‌شوند. دو کشور برتر در هر گروه پیشرفت می‌کنند.

در دور دوم، چهار تیم در مرحله نیمه نهایی خانگی و خارج از خانه و فینالی برای صعود به مرحله پلی آف بین قاره‌ای بازی می‌کنند. چهار تیم از چهار کنفدراسیون آسیا، آمریکای جنوبی، کانکاکاف، اقیانوسیه قرار است در مرحله حذفی قطعی بازی کنند.

گفته می‌شود که بازی‌های جام جهانی 2022 قطر با حضور 32 تیم در هشت گروه چهار تیمی انجام می‌شود. چهار بازی به صورت روزانه در طول مرحله گروهی انجام می‌شود که طی 12 روز تیم‌های برنده و دومی به دور بعد صعود شان را مشخص خواهند کرد.

مسابقات فقط پس از قرعه کشی فینال به مکان‌های خاصی اختصاص می‌یابد. این برای انتخاب زمان شروع بهینه برای مخاطبان در سراسر جهان است تا بینندگان را به حداکثر برسانند.

قرعه کشی نهایی در اپریل 2022 پس از مسابقات ملی ماه مارچ انجام می‌شود.

 

تاریخ‌های کلیدی جام جهانی 2022 قطر در زیر آمده است:

مرحله گروهی: 21 نوامبر تا 2 دسامبر

دور یک هشتم نهایی:  3 تا 6 دسامبر

یک چهارم نهایی: 9 و 10 دسامبر

نیمه نهایی‌ها: 13 و 14 دسامبر

فینال: 18 دسامبر

 

مسابقات در چه ساعتی برگزار می‌شود؟

دو دور اول مسابقات ساعت 13، 16، 19 و 10 شب به وقت مکه آغاز می‌شود. زمان شروع بازی‌های مرحله نهایی بازی‌های گروهی و دور حذفی ساعت 18 و 22 شب به وقت مکه خواهد بود.

فینال قرار است ساعت 6 بعد از ظهر به وقت مکه آغاز شود.

 

مکان‌های تأیید شده کدامند؟

ورزشگاه البیت

ورزشگاه بین المللی خلیفه

ورزشگاه الثومه

ورزشگاه احمد بن علی

ورزشگاه لوسیل

ورزشگاه راس ابوعبود

ورزشگاه شهر آموزش

ورزشگاه الجنوب

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала