پنتاگون برخلاف بایدن می‌گوید جنگجویان القاعده هنوز در افغانستان هستند

© Flickr / Ash Carter / Glenn FawcettPentagon Press Secretary Navy Rear Adm. John Kirby
Pentagon Press Secretary Navy Rear Adm. John Kirby - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2021
عضو شوید
 پنتاگون برخلاف رئیس جمهور آمریکا معتقد است که جنگجویان گروه تروریستی القاعده در افغانستان باقی مانده اند، اما شمار آنها طوری که گفته می‌شود بسیار زیاد نیست.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا خودش را از ارزیابی جو بایدن مبنی بر اینکه القاعده پس از 20 سال عملیات تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان رفته است، جدا کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در جمع خبرنگاران با اشاره به حملات القاعده در یازده سپتامبر 2001 گفت: آنچه ما باور داریم، این است که حضوری وجود ندارد که به تهدید علیه سرزمین اصلی ما همانند آنچه 20 سال پیش وجود داشت، منتهی شود.

پنتاگون از حضور داعش در افغانستان خبر داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2021
پنتاگون از حضور داعش در افغانستان خبر داد

او افزود: آنچه میدانیم این است که القاعده و همچنین داعش در افغانستان حضور دارند. فکر نمیکنم به شدت بالا باشد اما آمار دقیقی هم برای ارائه به شما نداریم. اینطور نیست که آنها کارت شناسایی داشته باشند و نامشان جایی ثبت شده باشد. ما تصویر کاملی نداریم. همچنین گردآوری اطلاعاتی ما در افغانستان همچون گذشته نیست چون تعداد ما در آنجا به نسبت گذشته نیست.

ساعاتی پیش از آن، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که القاعده از افغانستان "رفته است" و منافع امنیت ملی آمریکا برای کسانی که تاکید دارند واشنگتن باید در این کشور جنگ زده باقی بماند، زیر سوال برد.

جان کربی گفت یک منفعت ملی در سال 2001 وجود داشت. او افزود: هدف شکست القاعده بود و ما این کار و خیلی کارهای دیگر انجام دادیم اما رئیس جمهور تصمیم گرفت که اکنون زمان پایان دادن به این درگیری است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بیش از 6000 نیروی آمریکایی در اطراف فرودگاه کابل مستقر شده‌اند، کربی گفت هیچ تصمیمی برای گسترش عملیاتها برای کمک به رساندن آمریکایی‌ها و افغان‌های بیشتر به این فرودگاه وجود ندارد.

سخنگوی پنتاگون گفت: گسترش عملیات با خطر مضاعف مواجه میشود و شما باید در هر عملیات نظامی میزان خطر و دستاورد را متعادل نگاه دارید. گرچه گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از آمریکایی‌ها به این فرودگاه دسترسی ندارند، طالبان که کنترل دسترسی به این فرودگاه را دارد، اجازه داده بیشتر آمریکایی‌ها عبور کنند. میبینیم آن چیزهایی که ما از آنها (طالبان) خواسته‌ایم در حال انجام است و بهتر میشود.

جان کربی تاکید کرد که اوضاع در حال منظم شدن است. او همچنین درباره انتشار ویدیویی که نشان میداد یک زن افغان نوزاد خودش را از روی دیوار فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل تحویل یک نیروی آمریکایی میدهد، اظهارنظر کرد. کربی گفت آن کودک بیمار بود و پیش از آنکه نزد پدرش بازگردانده شود، در فرودگاه تحت درمان قرار گرفت.

به گفته جان کربی، این کار از روی دلسوزی انجام شد و حرفه‌ای بودن نیروها را نشان میداد. او همچنین گفت از وضعیت فعلی این کودک اطلاعی ندارد چون او را تحویل پدرش دادند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала