قریشی: به جای متهم کردن پاکستان، دلایل وخامت اوضاع در افغانستان را دریابید

© AP Photo / B.K. Bangashقریشی: به جای متهم کردن پاکستان، دلایل وخامت اوضاع در افغانستان را دریابید
قریشی: به جای متهم کردن پاکستان، دلایل وخامت اوضاع در افغانستان را دریابید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
عضو شوید
اسلام آباد تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید به جای متهم کردن پاکستان به دلیل وخامت سریع وضعیت در افغانستان، درباره "فروپاشی" نیروهای امنیتی این کشور در مواجهه با حملات طالبان تحقیق کند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری با اشاره به منابع هزینه شده دیگر کشورها، به ویژه ایالات متحده، برای تقویت نیروهای ملی افغانستان، پرسید ظرفیت سازی برای ارتش افغانستان،‌ آموزش و تجهیزات ... کجا هستند؟

ورزشکاران مبارزات آزاد افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2021
چهره‌های سرشناس ورزش افغانستان هم به هشتگ تحریم پاکستان پیوستند + عکس

وی گفت:  مسائل مربوط به حکومت و نابودی نیروهای دفاعی ملی افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

او گفت نمی‌توان پاکستان را مسئول شکست دیگران دانست.

کابل و چندین دولت غربی می‌گویند حمایت پاکستان از طالبان به این گروه اجازه داده تا 20 سال جنگ را تاب آورد. پاکستان حمایت از طالبان را رد می‌کند.

قریشی گفت: اسلام‌آباد طرفدار هیچ گروهی در افغانستان نیست. فقدان اراده برای جنگ، تسلیم شدنی که در افغانستان می‌بینیم ... آیا ما مسئول آن هستیم؟ نه.

وی گفت که پاکستان در آوردن طالبان بر سر میز مذاکره با ایالات متحده موثر بوده است و توافق حاصله بین این دو را در دوحه در سال گذشته تسهیل کرد. قریشی گفت که پاکستان همچنین در سپتامبر سال گذشته به تشکیل مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان کمک کرده بود که از آن زمان به بعد متوقف شده است.

قریشی گفت، اسلام آباد نگران خشونت و عدم پیشرفت مذاکرات است و گفت که پاکستان بیشترین ضرر را از افغانستان ناپایدار به عنوان یک همسایه مستقیم دارد.

وزیر خارجه پاکستان با زیر سوال بردن خروج نیروهای آمریکایی، گفت که پاکستان فکر می‌کند خروج با پیشرفت مذاکرات صلح مرتبط است. دیگر کشورهای منطقه، از جمله افغانستان، آنچه را که آنها خروج شتابزده و بدون قید و شرط نیروهای خارجی می‌نامند، عامل موفقیت طالبان می‌دانند.

قریشی گفت، جلسه‌ای که چهارشنبه در دوحه با "تروئیکا" برگزار می‌شود، بستری برای بحث در مورد افغانستان به رهبری آمریکا، چین، روسیه است. این دیدار سه هفته قبل از تاریخ 31 آگست است که واشنگتن برای خروج رسمی نیروهای نظامی خود در افغانستان تعیین کرده است.

طالبان با آغاز خروج نهایی نیروهای آمریکایی و ناتو، کنترل گذرگاه‌های استراتژیک و پرسود مرزی، از جمله گذرگاه اسپین بولدک با پاکستان را در دست گرفتند. طالبان گذرگاه جنوب شرقی افغانستان را پس از آنکه اسلام آباد خواستار گذرنامه افغانستانی‌ها و گذرنامه ویزای پاکستان شده بود، بستند، چیزی که قبلاً مورد نیاز نبود.

طالبان، پاکستان را متهم به وضع قوانین جدید برای جلب رضایت کابل و اشرف غنی، رئیس جمهور کرده است. آنها مرزها را بستند و تاکید کردند که پاکستان سیاست سهل گیرانه قبلی را که طبق آن هزاران نفر روزانه و به ندرت با نشان دادن حتی شناسنامه محلی تردد می‌کردند را لغو کرده است. در نتیجه، هزاران افغان و پاکستانی در مرز گیر کرده و صدها کامیون حامل کالاهای فاسدشدنی منتظر عبور هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала