عبدالله خطاب به جامعه جهانی: آیا وقت آن نرسیده است که جهان برای طالبان پیام واضح بدهد

© Dr. Abdullah Abdullah عبدالله خطاب به جامعه جهانی: آیا وقت آن نرسیده است که جهان برای طالبان پیام واضح بدهد
عبدالله خطاب به جامعه جهانی: آیا وقت آن نرسیده است که جهان برای طالبان پیام واضح بدهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
عضو شوید
نشست مشترک درباره صلح افغانستان با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبیکستان و قطر در دوحه برگزار شد.
رایزنی نماینده ویژه ایران برای افغانستان با عبدالله عبدالله و حنیف اتمر درباره اوضاع این کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2021
رایزنی نماینده ویژه ایران برای افغانستان با عبدالله عبدالله و حنیف اتمر درباره اوضاع این کشور

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله در صفحه فیسبوکش درباره اشتراکش درباره نشست صلح افغانستان در دوحه نوشت: در این نشست از جامعۀ بین المللی خواستیم که دربارۀ بحران بی سابقۀ انسانی در افغانستان بی تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند. با قدردانی از میزبانی و تلاش همه‌جانبۀ قطر، ابراز داشتیم که چند روز قبل این‌جا در دوحه ۴۸ ساعت با نمایندگان طالبان بحث و گفت‌وگو کردیم و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق نمودیم؛ اما طالبان برعکس، این تعهد را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید بخشیدند و حملات تهاجمی خود را به شهرها را آغاز کردند.
او افزوده است، که تاکید کردیم که در نتیجۀ گفت‌وگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث کردیم و تأکید نمودیم تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه شمول باشد، اما طالبان آماده‌ی بحث روی قضایای اساسی نشدند. جانب طالبان به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تأکید داشتند، این درحالی است که پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.
او همچنان نوشته است، که در ادامه این نشست، با قدردانی از قربانی‌ و فداکاری مردم افغانستان گفتیم که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته است. صدها هزارتن در نتیجۀ جنگ‌ها آواره و بی‌جا شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخم برداشته‌اند و طالبان مرتکب جنایت گردیده اند.
هزاران تن تروریست در کنار حضور دایمی القاعده و دیگر سازمان‌های دهشت‌افگن از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.
رییس شورای صلح افزوده است، که در این نشست تأکید کردیم، که پیش از سفر به دوحه با رهبران سیاسی و احزاب کشور دیدار داشتیم. همه صلح را اولویت می‌دانند و خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند. ما آماده هستیم که به بحران جاری نقطه پایان بگذاریم. اما ادامه‌ی وضعیت فعلی و ابهام در بحث صلح دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست و در باره‌ی ادامه این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی دارند. خطر فراگیرشدن و خطرناک‌شدن بحران وجود دارد، ابراز داشتیم که هیچ کشوری به شمول کشورهایی که دور میز حضور دارند، از بحران جاری در افغانستان سود نخواهد برد. آیا وقت آن نرسیده است که جامعۀ بین‌المللی برای طالبان در مورد صلح پیام واضح و روشن بدهد؟
او همپنان نوشته است، که در این نشست از طالبان خواستیم که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند و بدانند که بحران جاری راه حل نظامی ندارد. او ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی مذاکرات به نتایج بهتری دست یابیم. نمايندگان حاضر در اين نشست از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگراني كردند، خواهان توقف سريع جنگ گرديدند و از تسريع تلاش‌های صلح حمایت خود را ابراز داشتند.
آنان همچنان خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح، قطع عاجل خشونت‌ها، تشکیل حکومت همه شمول و دست‌یافتن به راه حل سیاسی شدند.
آنان تاکید کردند که جنگ راه حل نیست و آنان آماده‌اند در بازسازی افغانستان بعد از صلح سهم بگیرند.

یادآوری می کنیم، که عبدالله عبدالله در حالی به قطر رفته است، که درگیری در بیش از ده ولایت افغانستان میان نیروهای دولتی و جنگجویان گروه طالبان به شدت جریان دارد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала