ضعف مدیریت جنگ؛ در هرات چی می‌گذرد؟

© Photo / Facebook account of HeratPGOГерат
Герат - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
عضو شوید
چهار روز از جنگ‌ نفس‌گیر در دروازه‌های شهر هرات می‌گذرد و هر روز دامنۀ این نبرد سنگین به داخل شهر هرات کشیده می‌شود.

مسئولان شفاخانۀ حوزه‌یی هرات به سلام وطندار می گوید که در چهار روز گذشته دست‌کم 24 تن به‌شمول 5 غیرنظامی و 19 نظامی در اثر درگیری‌ها در بخش‌های گونه‌گون حومۀ شهر هرات به‌ویژه در "پُل مالان" کشته و 175 تن به‌شمول 100 غیرنظامی، زخمی شده‌اند.

محمدعارف جلالی، سرطبیب شفاخانۀ حوزه‌یی هرات به می‌گوید که 10 کودک و 7 زن نیز در میان زخمیان شامل‌اند. او می‌گوید که وضعیت بیش‌تر زخمیان خوب است.

این در حالی‌ست که از شب گذشته به این‌سو طالبان از سرک ورودی «پُل مالان» به دروازۀ کندهار، نزدیک‌تر شده‌اند.

والی هرات به اسپوتنیک: جنگ به حمایت ارشدترین جنرال های پاکستانی رهبری می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
والی هرات به اسپوتنیک: جنگ به حمایت ارشدترین جنرال های پاکستانی رهبری می‌شود

سترپاسوال عبدالصبور قانع والی ولایت هرات از خط نخست جنگ در منطقه حوض کرباس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، گفت وضعیت شهر هرات در کنترل می‌باشد، گروه طالبان قصد حمله از سه استقامت داشتند، که با مقاومت نیروهای دفاعی، امنیتی و مردمی مواجه شده اند.

والی هرات در خصوص نیروهای مردمی به رهبری محمد اسماعیل خان، والی پیشین این ولایت و فرمانده جهادی گفت: "یقین، از نیروهای بسیج شده از طریق امیر محمد اسماعیل خان و دیگر شخصیت ها، که نقش ها در حفظ و ثبات در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی در عملیات‌ها مهم است، استقبال می‌کنیم".

آقای قانع در ادامه صحبت اش تاکید داشت که جنگ کنونی این ولایت توسط ارشدترین جنرال پاکستانی رهبری و اکمالات می‌شود.

او گفت: "شما می دانید که این جنگ، جنگی است که به حمایت ارشدترین جنرال های پاکستانی رهبری می‌شود، آنها (طالبان) به تماس اند، اداره و اکمالات می‌شوند".

این مقام بلندپایه تاکید دارد که برابر گروه طالبان قرار خواهند داشت و نخواهند گذاشت تا اوضاع امنیتی بدتر شود: "حملات پاک سازی بخاطر سرکوب دشمنان به‌زودی آغاز می‌شود، تا آنان نتوانند بیشتر از این به شهر مشکلات ایجاد کنند".

مسؤول رهبری جنگ طالبان در هرات کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
مسؤول رهبری جنگ طالبان در هرات کشته شد

عمر نصیر، مجددی، نماینده هرات در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، بر خلاف صحبت های والی هرات می گوید که وضعیت کنونی هرات خوب نیست، مخالفین مسلح داخل شهر آمدند و قسمت از شهر را تحت کنترل دارند.

او گفت: "متاسفانه این باعث تشویش مردم شده است، نیروهای که هنوز نیاز باشد در اختیار مقاومت مردمی قرار نگرفته است. از سه روز به این طرف، متاسفانه شکست بیشتر می‌شود".

آقای مجددی تاکید دارد که مسئولین امنیتی نگرانی های شان را با او شریک ساختند، که در حال عقب نیشنی اند.

این نماینده مجلس می گوید که 6 میلیون افغانی از طرف حکومت مرکزی در اختیار نیروهای مقاومت به رهبری محمد اسماعیل خان قرار گرفته است.

او افزود: "متاسفانه مورال (روحیه) و تجهیزات کمتری در اختیار سربازان قرار دارد. همین باعث مشکلات بیشتر شده است متاسفانه در هرات رهبری پراکنده وجود دارد".

غلام حبیب هاشمی، وکیل مردم در شورای ولایتی هرات به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید، اعلام کرد که از طرف ناتو و جامعه جهانی صورت گرفت باعث شد تا روحیه نیروهای امنیتی ضعیف شود. بدون جنگ تمام ولسوالی ها و ساحات را به دشمن به‌نام عقب نشینی تاکتیکی تسلیم کردند.

او گفت: "جنگ که حال در هرات جریان دارد، در مقابل کسانی است که خارج از کشور مدیریت می‌کنند"، در حقیقت جنگ امروز را جوانان و نیروهای مقاومت می کنند".

آقای هاشمی از عدم توانایی مقام‌پایه هرات سخن می‌زند و تاکید دارد: "عدم هماهنگی باعث سقوط تمام ولسوالی ها شد. از والی هرات که بچه 12 را که صلاحیت میدادید، بهتر بود. در این ولایت اصلا کسی به نام والی و قوماندان امنیت وجود ندارد".

تلفات هرات به 20 کشته و 90 زخمی رسید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
تلفات هرات به 20 کشته و 90 زخمی رسید

این نماینده مردم در شورای می افزاید که خط نخست جنگ ارتش و سرحدی عقب نشینی می کنند.

یحی چاوش، آگاه سیاسی و نظامی در مورد وضعیت کنونی هرات به خبرگزاری افغانستان گفت که  طالبان از قسمت جنوبی هرات از قسمت عقب پوسته تا منطقه آسیا کلوخی، منطقه کاربار و قسمتی از درب کندهار زیر کنترل طالبان است. و قسمت پایان آب نیز به دست طالبان می‌باشد که قسمت جنوب و جنوب غربی می باشد، مناطق کهدستان، پل رنگینه حوض کرباس غرب هرات نیز به دست طالبان است.

آقای چاوش تاکید دارد که رهایی بدون درگیری بنادر اسلام قعله و تورغندی و ولسوالی ها سر روحیه مردم و نیروهای امنیتی تاثیر منفی گذاشته است

او گفت: "این را دولت رها کرده است، با کمال تاسف این تاکتیک بسیار ضد ملی است".

این آگاه امور سیاسی و نظامی کشور تاکید دارد که این عقب‌نشینی  باعث تشویش مخالف دولت و باعث تضعیف روحیه نیروهای دولتی شده است.

قابل ذکر است که پولیس هرات اعلام کرد که برای دومین بار نیروهای تازه نفس و قطعات خاص عازم ولایت هرات گردیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала