واکنش دولت و طالبان به گزارش یوناما از افزایش تلفات غیر نظامیان

© Photo / Facebook/moiسه انفجار پی در پی در شهر کابل
سه انفجار پی در پی در شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
عضو شوید
براساس معلومات یوناما، در شش ماه نخست سال 2021 میلادی، پنج‌هزار 183 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که 64 در صد این تلفات به مخالفان دولت و 23 در صد دیگر به نیروهای طرفدار دولت و متباقی به گروه های نامشخص نسبت داده شده است.

به گزارش اسپوتنیک؛ هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش نیمه‌ی اول این سازمان در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در جریان شش ماه نخست سال جاری میلادی به بالاترین سطح خود رسیده و در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، 47 درصد افزایش یافته است.

براساس معلومات یوناما، تنها در شش ماه نخست سال 2021 میلادی، پنج‌هزار 183 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. از این میان یک هزار و 659 تن کشته و سه هزار و 524 تن دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما افزوده است که این شمار از غیرنظامیان طی شش ماه گذشته در نتیجه ماین‌های تعبیه شده، جنگ‌های زمینی، قتل‌های هدف‌مند و حملات هوایی کشته و زخمی شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل 64 درصد تلفات مجموعی غیرنظامیان به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده است. از این میان، گروه طالبان مسئول 39 درصد، داعش مسئول 9 درصد و عناصر نامشخص مخالف دولت مسئول 16 درصد تلفات غیرنظامیان دانسته شده‌اند.

طبق این گزارش، نیروهای طرفدار دولت مسئول 23 درصد تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی بوده‌اند. از این میان، 23 درصد تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و دو درصد دیگر توسط گروه‌های مسلح طرفدار دولت یا نیروهای نامشخص طرفدار دولت انجام شده است.

اجمل عمر شینواری، سخن‌گوی قوای مسلح کشور یافته‌های این گزارش که در آن گفته شده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان عامل 23 درصد کل تلفات غیرنظامیان بوده‌اند، را رد کرد.

آقای شینواری در یک نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی از احتیاط کامل کار می‌گیرند. او افزود که نیروهای دفاعی و امنیتی در هیچ جایی مرتکب تلفات غیرنظامیان نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان نیز در اعلامیه، یافته‌های گزارش سازمان ملل را رد کرده است. او گفته است که در هیچ نقطه‌ی کشور غیرنظامیان از سوی جنگ‌جویان این گروه به‌گونه‌ی عمدی هدف قرار نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала