واکنش ها به اظهارات عطا محمد نور در خصوص خواسته های طالبان در مذاکرات دوحه

© @https://www.facebook.com/gen.noorنور به طالبان: صلح کنید وگرنه سرکوب خواهید شد
نور به طالبان: صلح کنید وگرنه سرکوب خواهید شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2021
عضو شوید
عطا محمد نور که در نشست دوحه شرکت داشت گفته است در مذاکرات بین الافغانی قطر رهبران طالبان فقط  به دنبال رهایی بیشتر زندانیان شان و حذف نام رهبران این گروه از لیست سیاه بودند.

 والی پیشین بلخ پس از بازگشت از نشست دوحه گفت، هیئت طالبان در  مذاکرات قطر برای اعتمادسازی، پیشنهاد آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه و حذف نام سران شان را از فهرست سیاه داد، اما از طرف آنها تائید نشده است.

 عطا محمد نور می‌گوید که در مذاکرات دوحه، هیئت جمهوریت پیشنهاد ایجاد کمیته‌های مشارکت سیاسی، اعتمادسازی و غور روی قانون اساسی را برای طالبان داد اما هییت این گروه این پیشنهاد را نپذیرفت.

این اظهارات آقای نور واکنش های گوناگونی را در در شبکه های اجتماعی در  پی داشت.

کاربران می‌گویند، اینبار باید ابتدا پاکستان و انگلیس ضمانت شود و بعد از آن آمریکا و در قدم سوم اروپا و جامعه جهانی که با طالبان صلح میکنند. در غیر ان این گروه تربیه شده پاکستان هستند ؛ فریب و نیرنگ میکنند تا خواسته های شان قبول شده بعدا هر چه دل شان خواست بکنند.

آقای نور که با هییت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات دوحه شرکت کرده بود، تاکید کرد که طالبان برای اعتمادسازی پیشنهاد آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه و حذف نام سران شان را از فهرست سیاه داد؛ اما هییت جمهوری پیشنهادهای طالبان را رد کرد.

آقای نور گفت که این اتفاق نخواهد افتاد و دولت اشتباه خود (آزادی 5 هزار زندانی طالبان) را تکرار نخواهد کرد، زیرا این اقدام به کاهش سطح خشونت و پیشبرد روند صلح در کشور کمک نکرد.

به گفته او مذاکرات هییت‌های عالی‌رتبه هیچ توافقی را روی مسایل اساسی و اصلی بدست نیاورد. عطا محمد نور همچنان هشدار می‌دهد که اگر طالبان برای گرفتن جغرافیای بیشتر دست به حمله بزنند، در برابر شان ایستادگی خواهد شد.

روزهای شنبه و یکشنبه هفته جای برخی از شخصیت های سیاسی افغانستان، مذاکره دو روزه ای را با هیات طالبان در دوحه قطر انجام دادند.

بعد از پایان این نشست، طرفین بیانیه‌ای شش ماده‌ای را منتشر کردند که در آن آمده است دو طرف توافق کردند از تاسیسات و زیرساخت‌های افغانستان حفاظت کنند و متعهد شده‌اند از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала