ماجرای ربوده شدن دختر سفیر افغانستان/ پاکستان از ترفند انکار استفاده کرد

© Photo / facebook account of Ministry of Foreign Affairs of Afghanistan (MFA)دیدار اتمر با سفیر پاکستان
دیدار اتمر با سفیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
عضو شوید
ربوده شدن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در حالی اتفاق افتاد که اتهام‌هایی علیه پاکستان مبنی بر حمایت از طالبان از سوی دولت‌مردان افغان افزایش یافته است.

دو روز پیش خانم سلسه علی‌خیل دختر نجیب الله علی خیل، سفیر افغانستان در اسلام آباد، از سوی افراد نامعلوم در پاکستان ربوده شد و مورد شکنجه قرار گرفت.

شماری از فعالان جامعه مدنی و باشنده‌گان پایتخت، در واکنش به ربوده‌شدن دختر سفیر افغانستان در پاکستان، روز گذشته ( یک‌شنبه  18 جولای) در برابر سفارت پاکستان در کابل، اعتراض کردند. معترضان خواستار پیگیری جدی این رویداد شدند.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز اعلام داشت که در پیوند با این قضیه، سفیر پاکستان در افغانستان را احضار کرده و خواستار شناسایی عاملان این رویداد شده‌است.

ساعاتی بعدتر هم، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به وزیر داخلۀ آن کشور 48 ساعت مهلت داده‌ تا عاملان ربودن و شکنجۀ سلسله علی‌خیل را پیدا و بازداشت کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته (18 جولای)   اعلام کرد که به‌دنبال رویداد ربودن دختر سفیر افغانستان در پاکستان، رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد را، الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمهٔ ربایندگان، به کابل فراخواند.

این اقدام وزارت خارجه مورد استقبال کاربران شبکه های اجتماعی واقع شد.

در همین حال شیخ رشید، وزیر داخله پاکستان می‌گوید که دختر سفیر افغانستان ربوده نشده‌است، اما اطلاعات هند سر و صدا ایجاد کرده‌است. آقای رشید افزود، تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر ربودن دختر سفیر افغانستان وجود ندارد.

این اظهارات وزیر داخله پاکستان خشم کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخته است. شماری از کاربران پاکستان را به انکار متهم می‌کنند.

شیخ رشید می‌گوید که دختر سفیر افغانستان ربوده نشده‌است، اما سازمان استخبارات هند سر و صدا ایجاد کرده‌است.

آقای رشید افزود، تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر ربودن دختر سفیر افغانستان وجود ندارد.

وی همچنان افزود که آنها اکنون به دنبال ویدئویی از جریان سفر دختر سفیر افغانستان به راولپندی هستند و اگر این ویدیو یافت شود، همه چیز مشخص خواهد شد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که قرار است هیأتی در آیندهٔ نزدیک به پاکستان سفر نموده قضیهٔ کنونی و مسایل مرتبط به‌ آن را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد که در روشنی دریافت‌های این هیأت، اقدامات بعدی اتخاذ خواهند شد.

بیش از بیست سال است که دولت افغانستان با دولت پاکستان روابط چندان خوبی ندارد. دولت‌مردان افغان بارها حکومت پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان و شعله‌ور ساختن جنگ در افغانستان متهم کرده‌اند و بارها گفته‌اند که پاکستان طرفدار صلح، ثبات و آرامش در افغانستان نیست و با انجام فعالیت‌های تخریب‌کننده در پی تیره‌سازی روابط میان دو کشور است. پاکستان اما هرگز چنین اتهام‌هایی را نپذیرفته است.

ربودن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در حالی اتفاق افتاد که اتهام‌هایی علیه پاکستان مبنی بر حمایت از طالبان از سوی دولت‌مردان افغان افزایش یافته است.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان اخیرا در کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی، در ازبکستان ، به روشنی از پاکستان انتقاد کرد و گفت این کشور حامی طالبان است و این گروه را برای جنگ در افغانستان تمویل و تجهیز می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала