فردا نشستی به ریاست غنی دربارۀ مذاکرات دوحه در ارگ برگزار می‌شود

© Wikipediaفردا نشستی به ریاست غنی دربارۀ مذاکرات دوحه در ارگ برگزار می‌شود
فردا نشستی به ریاست غنی دربارۀ مذاکرات دوحه در ارگ برگزار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
قرار است فردا پنج‌شنبه نشستی به رهبری رئیس‌جمهور غنی و با حضور رهبران سیاسی در کابل برگزار شود تا دربارۀ آجندا و زمان سفر هیئت جمهوری اسلامی افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه، تصمیم گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد کریم خلیلی، عضو شورای عالی مصاحلۀ ملی می‌گوید که آتش‌بس مهم‌ترین موضوع مورد بحث در نشست میان این هیئت و نماینده‌گان طالبان در دوحه خواهد بود.

آقای خلیلی در این باره گفت: «ما جلسه داریم در رابطه با چگونگی رفتن، زمان رفتن.. و یقینأ که فردا ما بیشتر در جریان قرار می‌گیریم و قضایا روشنی پیدا می‌کند تا از این ابهام بیرون بیاییم».

او افزود: «به همه جوانب هشدار می‌دهم که دل‌خوش نکنند به این پیشروی‌ها یا این جنگ‌ها یا یک شمار حرکت‌های دیگر! ممکن اگر این وضع ادامه پیدا کند، ما احساس می‌کنیم که ما شاهد یک افغانستان خواهیم بود که از این هم بیشتر گرفتار مشکلات خواهیم شد».

بزودی 11 سیاستگر افغانستانی به دوحه برای گفت و گو با طالبان سفر می کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
بزودی 11 سیاستگر افغانستانی به دوحه برای گفت و گو با طالبان سفر می کنند

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصاحلۀ ملی نیز می‌گوید که قرار است  هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به نیت صلح به دوحه برود: «صلح ایجابات خود را دارد. از هر دو طرف ایجاب جور آمد را می‌کند. در بسیاری از موارد، ما با همین روحیه به آنجا می‌رویم، اما این ممکن نیست که یک چیزی را یک کس بخواهد از طریق جنگ به دست بیاورد باز مشروعیتش را در گفت‌وگوها به دست بیاورد».

هرچند منابع می‌گویند که تاکنون ترکیب اعضای هیئت جمهوریت نهایی نشده‌است، اما طالبان می‌گویند که رهبری هیئت این گروه را در نشست دوحه ملا عبدالغنی برادر به‌عهده خواهد داشت.

در این میان، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که آقای حکمتیار در این نشست شرکت خواهد کرد؛ اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست رئیسی نخواهد داشت.

همایون جریر، عضو رهبری حزب اسلامی اظهار داشت: «حکمتیار صاحب در یک هیئتی که مشتمل بر کلان‌های افغانستان باشد و هدفش مذاکره جدی با بزرگان طالبان در دوحه باشد شرکت می‌کند.»

پیش از این منابع گفته بودند که یازده تن به‌شمول عبدالله عبدالله، حامد کرزی، یونس قانونی، کریم خلیلی، محمد محقق، سلام رحیمی، عبدالرشید دوستم، گلبدین حکمتیار، سید سعادت منصور نادری، عنایت الله بلیغ و فاطمه گیلانی به روز جمعه همین هفته برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه خواهند رفت و برای یک روز با اعضای این گروه دیدار خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала