ترکیه هنوز تصمیمی برای مشارکت در نگهبانی از میدان هوایی کابل نگرفته است

© AFP 2023 / Pool / Adem Altanترکیه هنوز تصمیمی برای مشارکت در نگهبانی از میدان هوایی کابل نگرفته است
ترکیه هنوز تصمیمی برای مشارکت در نگهبانی از میدان هوایی کابل نگرفته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2021
عضو شوید
وزیر دفاع ترکیه گفته است، که این کشور هنوز تصمیمی برای مشارکت در نگهبانی از میدان هوایی کابل نگرفته است. 

وزیر دفاع ترکیه: این کشور برای نگهبانی میدان هوایی کابل سربازان اضافی نمی فرستد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
وزیر دفاع ترکیه: این کشور برای نگهبانی میدان هوایی کابل سربازان اضافی نمی فرستد
به گزارش اسپوتنیک، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران در پیوند با نتیجه دیدارها با هیات فرستاده شده ای امریکایی درباره تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل گفت: «در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است. تماس‌ها پیرامون آن ادامه خواهد یافت. نتیجه مذاکرات را در نشستی به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور‌مان به بحث خواهیم گذاشت و پس از تصویب، برنامه را اجرایی می‌کنیم».

آکار با تاکید بر اهمیت بالای این موضوع از لحاظ آینده و تامین نیازهای مردم افغانستان گفت: «ترکیه از 6 سال گذشته مدیریت این میدان هوایی را عهده‌دار شده است. رئیس جمهور مان در نشست سران ناتو به برخی شروط و موضوعات در این زمینه اشاره کردند. اعلام کردیم که با تامین این شروط ما می‌توانیم در آنجا بمانیم».

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: «با کشورهای مختلف در زمینه حمایت سیاسی، لجستیک و مالی گفت‌وگو می‌کنیم. برخی تصمیمات سیاسی باید توسط سازمان ملل متحد و ناتو در این زمینه اتخاذ شده و با دولت افغانستان به توافق رسیده شود. رایزنی‌ها با امریکایی‌ها هم ادامه دارد. افغانستان برادر ماست، تاکنون تمامی تلاش‌های خود را برای تامین صلح، آرامش و ثبات آن‌ها انجام داده و انجام می‌دهیم».

آکار با بیان این که در صورت عدم فعالیت میدان هوایی سفارت‌خانه‌ها در این کشور تعطیل خواهند شد، گفت: این موضوع موجب می‌شود تا افغانستان به یک کشور تنها تبدیل شده و به مشکلات بزرگی در عرصه روابط بین‌المللی دچار شود.

به گفته وی رایزنی‌ها با هيئت فنی امریکایی در این رابطه ادامه خواهد داشت.

آکار در پیوند با سفرهای رسمی وی به تاجیکستان و قرقیزیستان گفت: «از ما به گرمی استقبال شد. پس از پایان سفر قرقیزستان وارد تاجیکستان شده و با امام علی رحمان، رئیس جمهور این کشور و شیرعلی میرزا همتای تاجیک خود دیدار و در پیرامون موضوعات دفاعی دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.

در ماه جون، جیك سالیوان مشاور امنیت ملی امریكا گفت، كه تركیه پس از بیرون شدن امریكا از افغانستان قصد دارد تا میدان هوایی كابل را ایمن نگه دارد. به گفته وی، رئیسان جمهور دو کشور جو بایدن و طیب اردوغان در این باره صحبت کردند. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان ، مدیر بخش دوم آسیا از وزارت خارجه روسیه هم گفته بود، که برنامه های ترکیه توافق با طالبان را نقض می کند.

دولت امریكا وعده کرده است، که تا از اول ماه می تا 11 سپتامبر با هماهنگی كامل با متحدان، عقب نشینی نیروها از افغانستان را به پایان برساند. اکنون در افغانستان کمتر از 10 هزار سرباز از کشورهای ناتو و شرکای اتحاد، از جمله 2.5 هزار امریکایی ، حضور دارند. وظیفه اصلی آنها آموزش نیروهای امنیتی افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала