چین: امریکا بزرگترین آشوبگر نظم جهانی است

© Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of Chinaچین: امریکا بزرگترین آشوبگر نظم جهانی است
چین: امریکا بزرگترین آشوبگر نظم جهانی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2021
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت، که امریکا بزرگترین عامل آشوبگری در نظم جهانی است.

امریکا چین را به انزوای جهانی تهدید کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2021
امریکا چین را به انزوای جهانی تهدید کرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وانگ ون‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین گفته امریکا بزرگترین عامل اخلال در نظم بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین، حامی صلح جهانی، یک کشور نقش‌آفرین در توسعه جهانی و از مدافعان نظم بین‌المللی بوده است. توسعه چین به نیروهای حامی صلح جهان اضافه کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت، که قصد دارد سه نکته را درباره نظم جهانی متذکر شود. او گفت: «اول اینکه، آمریکا بزرگترین مخل نظم جهانی است. آمریکا به صورت دلبخواهانه از سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی خارج شده و اقدام به تحمیل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و زورگویی نظامی به سایر کشورها کرد. این اقدامات آمریکا باعث وارد شدن لطمات جدی به صلح جهانی و منطقه‌ای شد و نقض جدی قوانین بین‌المللی و هنجارهای زیربنای روابط بین‌المللی است».

ون‌بین در ادامه گفت: «دوم اینکه، "نظم قاعده‌محور جهانی" که آمریکا خودش را داعیه‌دار آن معرفی می‌کند در واقع، یک نظم هژمونیک است که در آن دنیا زیر سلطه آمریکا است. اکثریت قاطع کشورهای دنیا از جمله متحدان آمریکا موافق چنین نظمی نیستند. تنها تعداد کمی از کشورها از چنین نظی حمایت کرده و خواستار آن هستند».

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: «سوم اینکه، تنها یک نظم در دنیا وجود دارد و آن نظم بین‌المللی به محوریت سازمان ملل متحد است. تنها یک مجموعه قانون وجود دارد و آن، هنجارهای اساسی ناظر بر روابط بین‌الملل بر اساس منشور ملل متحد است».

وی تأکید کرد: «نظم بین‌المللی نباید یک نظم هژمونیک تحت سلطه آمریکا باشد و قوانین بین‌المللی نباید توسط آمریکا یا مجموعه کوچکی از کشورهای تحت رهبری آمریکا ایجاد شوند».

یادآوری می کنیم، که تنش‌ها بین آمریکا و چین به بالاترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط میان دو کشور در سال ۱۹۷۹ رسیده است.

بخش عمده این افزایش تنش به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی کالاهای چینی است که از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد و دو کشور را وارد جنگ تجاری کرد. علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، ترامپ مدعی شد چین مقصر اصلی این اتفاق است.

به تازگی نهادی که زیر نظر کنگره و دولت آمریکا فعالیت می‌کند در گزارشی از گسترش همکاری میان پکن و تهران ضد منافع واشنگتن ابراز نگرانی کرده و درباره آن هشدار داده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала