دانشمندان: اولین شیوع کرونا در جهان به 20 هزار سال پیش باز می‌گردد

© REUTERS / NIAID-RMLدانشمندان: اولین شیوع کرونا در جهان به 20 هزار سال پیش باز می‌گردد
دانشمندان: اولین شیوع کرونا در جهان به 20 هزار سال پیش باز می‌گردد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.06.2021
گروهی از دانشمندان پس از انجام مطالعات دریافتند که اولین شیوع عفونت کرونا در جهان بیش از 20 هزار سال پیش رخ داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل  از مجله Current Biology، دانشمندان می‌گویند که بیش از بیست هزار سال پیش، یک اپیدمی ویروس کرونا مانند بیماری همه‌گیر کووید-19 در شرق آسیا شیوع کرده بود.

دانشمندان: پیدایش کووید-۱۹ در امریکا از دسامبر ۲۰۱۹ بوده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2021
دانشمندان: پیدایش کووید-۱۹ در امریکا از دسامبر ۲۰۱۹ بوده است

طبق داده‌های به‌دست آمده، شواهدی از شیوع عفونت‌های کرونا در مجموعه ژنتیکی جمعیت باستانی آسیای شرقی، یعنی چین، جاپان، مغولستان، کوریای شمالی، کوریای جنوبی و تایوان به ثبت رسیده است.

گروهی از متخصصان ژنوم بیش از 2 هزار و 500 انسان امروزی را از 26 جمعیت در سراسر جهان مورد بررسی قرار دادند تا بدانند چگونه بشر با شیوع ویروس کرونا سازگار شد.

آنها توانستند نقش پپتید وازواکتیو روده یا (وی‌آی‌پی) - پروتئینی را که در بسیاری از اندام ها یافت می‌شود و با ویروس های وارد بدن ارتباط برقرار می‌کنند، تعیین کنند.

براساس این مجله، طی میلیون ها سال تکامل انسان، انتخاب طبیعی منجر جدا شدن چندین ژن شده است که برای پپتید وازواکتیو روده رمزگذاری می‌کنند. این سه برابر سریعتر از سایر گروه‌های ژن رخ می‌دهد.

بنابراین، دانشمندان علائم سازگاری را در 42 ژن مختلف رمزگذار وی‌آی‌پی شناسایی کرده اند.

در این تحقیق متخصصانی از دانشگاه کوئینزلند، آدلاید، دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه ایالتی آریزونا شرکت داشتند.