آیا بسیج مردمی مانع فروپاشی نظام خواهد شد؟

© Sputnik/ JK بسیج ملی علیه گروه طالبان در پنجشیر
  بسیج ملی علیه گروه طالبان در پنجشیر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.06.2021
عضو شوید
آیا بسیج مردمی مانع فروپاشی نظام خواهد شد؟

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ وضعیت امنیتی افغانستان با اعضای این شورا گفتگو کرد و افزود، در حالی‌که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شده‌است، طالبان خشونت‌ها را افزایش داده‌اند.اعضای شورای امنیت سازمان ملل به شمول نمایندگان امریکا، بریتانیا، استونیا و رئیس یوناما در جریان سخنرانی‌های شان حملات اخیر بالای مکاتب، کارمندان ماین‌پاکی و افراد بی‌گناه ملکی را محکوم کرده، تصریح کردند که حقوق زن، مرد و طفل تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نمی‌باشد.
آنها همچنان تأکید کردند که نظام طالبانی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نبوده و جامعۀ جهانی به هیچ‌وجه از برگشت آن حمایت نمی‌کنند. آنها در ادامه حمایت خویش از سرگیری مذاکرات معنادار را که منتج به آتش‌بس و صلح دایمی در افغانستان شود، اعلام نمودند.اتمر در این نشست گفته‌است
"طالبان در رابطه به قطع روابط شان با گروه‌های تروریستی منطقه‌یی و بین‌المللی نیز به تعهد خویش عمل نکرد‌ه‌اند و از ماه‌ها بدینسو در مذاکرات معنادار صلح اشتراک نکرده‌اند" .در همین حال، دبورا لاینز، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد درافغانستان با هشدار از ادامۀ راه اندازی "عملیات‌های شدید نظامی" از سوی طالبان، گفت که با تکمیل شدن خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان می‌خواهند مرکزهای ولایت‌ها را به تصرف خود در‌آوردند.
با این حال کارشناسان سیاسی به این باور‌اند که طالبان در مقابل قیام مردم قرار دارند و نمی‌توانند با زور نظامی پیروز‌ شوند.
سلمان علی دوست‌زا‌ده، کارشناس سیاسی می‌گوید:
"طالبان هشتم ماه قبل آمادگی‌های خود را برای تصرف مراکز ولایات و ولسوالی‌ها را به محض خروج نیروهای آمریکایی گرفته بودند. اما توانایی تصرف ولسوالی‌ها را تا بلند مدت ندارند".
آقای دوست زاده در ادامه تأکید می‌کند و می‌گوید:"افغانستان خوشبختانه فصل جدید روابط سیاسی-بین‌المللی را به روی خود باز کرده؛ در ضمن قیام تشکیل شده توسط مردم در ولایات مختلف نمایان‌گر اتحاد مردم و دولت می‌باشد. بنابر نگرانی وزیر خارجه پاکستان که گفتند افغانستان ممکن است با جنگ داخلی روبه‌رو شود؛ تنها در حالی ممکن است که مردم و حکومت متحد نباشند، خوشبختانه بسیج مردم مانع این جنگ خواهد شد" .این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که در چند ماه گذشته بیشتر از بیست ولسوالی در ولایات مختلف به دست طالبان افتاده است. تصرف و بازگیری ولسوالی توسط طالبان و نیروهای امنیتی مردم را به مشکلات بی‌پناهی، اقتصادی و امنیتی مواجه ساخته است.
وزیر خارجه کشور در این نشست نگرانی‌اش را افزایش خشونت‌های طالبان ابراز کرده و خواهان ایجاد یک میکانیزم بین‌المللی برای بررسی توافق‌نامه دوحه شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала