کارشناسان امریکا: دولت افغانستان ظرف 6 ماه پس از خروج امریکا سقوط خواهد کرد

© Wikipediaکارشناسان امریکا: دولت افغانستان ظرف 6 ماه پس از خروج امریکا سقوط خواهد کرد
کارشناسان امریکا: دولت افغانستان ظرف 6 ماه پس از خروج امریکا سقوط خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2021
عضو شوید
کارشناسان اطلاعاتی امریکا به احتمال سقوط دولت افغانستان ظرف 6 ماه پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکا اشاره کردند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال‌استریت ژورنال طی گزارشی با استناد به کارشناسان اطلاعاتی امریکا اعلام کردکه دولت افغانستان به رهبری اشرف غنی می‌تواند ظرف 6 ماه الی 2 سال پس از خروج کامل نیروهای امریکا سرنگون شود.

با این حال، برخی از مقامات گفتند که دولت افغانستان ممکن است ظرف سه ماه پس از اتمام عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان سقوط کند.

این روزنامه یادآوری می‌کند، در تحلیل قبلی گفته شده بود که دولت افغانستان می‌تواند دو سال پس از عقب نشینی نیروهای امریکا دوام کند.

هشدار سازمان ملل از افزایش حملات طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
هشدار سازمان ملل از افزایش حملات طالبان

امریکا در حال حاضر بیش از نیمی از 3500 سرباز و تجهیزات خود را از منطقه خارج کرده است. بقیه نیروهای ارتش باید تا 11 سپتمبر، آخرین مهلت تعیین شده توسط رئیس‌جمهور امریکا در ماه اپریل افغانستان را ترک کنند.

براساس این گزارش، به‌دنبال اینکه طالبان طی هفته گذشته بسیاری از ولسوالی‌ها در شمال افغانستان را تصرف کرد، کارشناسان اطلاعاتی امریکا پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه قبلی خود را بازبینی کرده و به احتمال سقوط دولت افغانستان ظرف 6 ماه پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکا اشاره کردند.

وال‌استریت ژورنال با اشاره به سازگار بودن این تخمین جدید کارشناسان اطلاعاتی امریکا با تحلیل‌های ارتش این کشور، تاکید کرد که برای خروج امن از افغانستان باید روند عقب‌نشینی نیروهای امریکا کند‌تر انجام بگیرد.

پیش از این، دبورا لاینز، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان که شام سه‌شنبه در نشست شورای سازمان ملل سخن می‌زد، گفت که از آغاز ماه می سال روان میلادی به این‌سو، از میان 370 ولسوالی در کشور بیش از 50 ولسوالی به‌دست طالبان افتاده‌اند که بیشتر این ولسوالی‌ها در چهارسوی مرکزهای ولایت‌ها، قرار دارند.

وی گفت: «راه اندازی عمیات‌های شدید نظامی از سوی طالبان سبب ادامۀ، افزایش و دوامدار شدن خشونت در کشور خواهد شد؛ اما هر گونه تلاش برای آوردن یک حکومت با زور در کابل، مخالف منافع همه خواهد بود».

به‌گفتۀ او، تشدید حمله‌های طالبان در افغانستان می‌تواند دست‌آوردهای دو دهۀ اخیر این کشور را، به نابودی تهدید کند.

او تأکید کرد: «این حمله‌ها نظامی (طالبان) به‌گونۀ مستقیم بر خلاف بیانیۀ اخیر رئیس کمیسیون سیاسی طالبان است که من آن را نقل می‌کنم؛ "ما متعهد هستیم تا با طرف‌های دیگر در یک فضای احترام متقابل به پیش برویم و به یک توافق برسیم».

به گفته لاینز، تشدید حملات طالبان در افغانستان می‌تواند دست‌آورد های دو دهه اخیر این کشور را به نابودی تهدید کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала