اعلام آمادگی مشروط محقق برای تشکیل جبهه مشترک با عطامحمد نور و مارشال دوستم 

© Sputnik / Zakarya Safariاعلام آمادگی مشروط محقق برای تشکیل جبهه مشترک با عطامحمد نور و مارشال دوستم 
اعلام آمادگی مشروط محقق برای تشکیل جبهه مشترک با عطامحمد نور و مارشال دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و مشاور ارشد ریاست جمهوری برای تشکیل جبهه مشترک با والی پیشین بلخ و معاون نخست رئیس جمهور پیشین اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی نور برای تشکیل جبهه مشترک با مارشال دوستم و محقق در برابر طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
اعلام آمادگی نور برای تشکیل جبهه مشترک با مارشال دوستم و محقق در برابر طالبان
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور سیاسی افغانستان امروز (یک شنبه، ۲۳ جوزا) در پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «از پیام جناب عطامحمد نور که خواستار وحدت میان خودشان و مارشال دوستم و اینجانب شده در چوکات نظام جمهورى اسلامى حمایت مینمایم».

عطا محمد نور؛ والی پیشین بلخ دیروز در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود نوشته بود، که او دوست دارد در مشوره و هم‌آهنگی با عبدالرشید دوستم؛ معاون پیشین ریاست جمهوری و محمد محقق، مطابق یک پالیسی روشن، «بدون شکل‌دهی حکومت ملک‌الطوایفی برای دفاع از سرزمین خویش به پیش برویم».

این سه نفر در زمان حاکمیت طالبان هم از جمله سران و فرماندهان جبهه شمال بودند.

به باور برخی‌ها، نیروهای هوایی امریکا با راهنمایی و هماهنگی با جبهه شمال توانستند، که آسان‌تر هدف های موثر نظامی طالبان را در شمال از بین ببرند و سر انجام حکومت این گروه فرو افتاد. 

نور در ادامه یادداشت خود نوشته است، که «مارشال دوستم حق دارد تجهیزات و امکاناتی را که از برخی کشورها بدست آورده است، به نمایش بگذارد و از آن در دفاع از وطن بکار بگیرد، اما ما به دفاع جمعی و بسیج کلان نیاز داریم».

یادآوری می کنیم، که در جریان روزهای پسین مارشال دوستم در ولایت جوزجان عملیاتی را علیه جنگجویان طالبان رهبری می‌کند.

نور در این یادداشت، از سقوط ولسوالی‌ها طی هفته‌های اخیر نیز انتقاد کرده است و نوشته است که قدرت، ثروت، امکانات، تجهیزات و‌ دستور جنگ را حکومت در اختیار دارد؛ اما به گفته او، «نمی‌دانند که چه‌کنند».

نور گفته است، که «در کنار ضعف در سوق و اداره، حسادت، تنگ نظری و بخل‌ نیز در دستور کار حلقه‌هایی قرار دارد».

والی پیشین بلخ افزوده است، که بدون شریک سازی دیگران در تصمیم گیری‌ها و سهم‌دهی به تمام اقوام و طرف‌های دخیل در قضایای کشور و بدون علاقه و تصمیم به «شکل‌دهی اجماع ملی، ممکن نیست به صلح، آرامش و مهار دشمن نایل آییم».

او گفته است، که بر بنیاد پالیسی جدید حکومت، آن‌شمار‌ ولسوالی‌های صعب‌العبور که ظرفیت دفاع و اکمال نیرو در آنجا دشوار است، تخلیه می‌گردد، اما «این کار باید در مشوره با مردم محل و فرماندهان محلی صورت گیرد تا از آسیب رسیدن بیشتر به مردم جلوگیری صورت گیرد».

در هفته های پسین چندین ولسوالی و پاسگاه‌های بی‌شمار نیروهای دولتی به دست طالبان افتاده‌است. نیروهای دولتی از برخی از ولسوالی‌ها بدون درگیری عقب‌نشینی می‌کنند. در برخی از ولایات هم این نیروها با سلاح و مهمات‌شان به طالبان تسلیم شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала