امریکا در حال بررسی حمله هوایی به کابل در صورت به‌خطر افتادن پایتخت به‌ دست طالبان

CC BY 2.0 / The U.S. Army / امریکا در حال بررسی حمله هوایی به کابل در صورت به‌خطر افتادن پایتخت به‌ دست طالبان
امریکا در حال بررسی حمله هوایی به کابل در صورت به‌خطر افتادن پایتخت به‌ دست طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2021
عضو شوید
وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون در حال بررسی حمله احتمالی در صورت به خطر افتادن کابل به دست طالبان است.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ارشد دولت امریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که یا پنتاگون در حال بررسی حمله احتمالی در صورت به خطر افتادن کابل به دست طالبان با طیاره‌های جنگی یا طیاره‌های بدون سرنشین مداخله کند، هرچند هنوز  تصمیمی اتخاذ نشده است.

این روزنامه نوشته است، اگر نیروهای افغان با بحران روبرو شوند، ایالات متحده احتمال حملات هوایی را می‌سنجد.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات ارشد اظهار می‌کند در برنامه رئیس جمهور امریکا برای خروج از افغانستان این انعطاف‌پذیری وجود دارد.

جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
بایدن: خروج نیرو ها از افغانستان، به معنای چشم پوشی از تروریسم نیست

بر این اساس، بایدن و دستیاران ارشد امنیت ملی وی پیش از این گفته بودند که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به استثنای حملاتی که به گروه‌های تروریستی که می‌توانند به منافع امریکا آسیب برسانند، پشتیبانی هوایی نیز پایان می‌یابد اما مقامات نظامی به‌طور فعال در حال بحث در مورد چگونگی واکنش هستند اگر عقب نشینی سریع، پیامدهای امنیت ملی قابل توجه در پی داشته باشد.

این روزنامه امریکایی همچنان به نقل از این مقامات نوشته است: یک گزینه مورد بررسی این است که طیاره‌های جنگی یا طیاره‌های بدون سرنشین مسلح امریکا در یک بحران خارق‌العاده همچون سقوط کابل پایتخت افغانستان یا محاصره‌ای که سفارتخانه‌ها، شهروندان امریکا و متحدان آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، مداخله کنند.

در این یادداشت یادآوری شده است که هرگونه حمله هوایی اضافی نیاز به تأیید رئیس‌جمهور دارد. حتی در آن زمان، مقامات اظهار داشتند که چنین پشتیبانی هوایی به دلیل تلاش‌های لجستیکی عظیمی که با توجه به عقب‌نشینی امریکا لازم است، برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت. امریکا تا ماه آینده تمام پایگاه‌های هوایی خود را در افغانستان ترک خواهد کرد و به احتمال زیاد هرگونه حمله هوایی باید از پایگاه‌های خلیج فارس انجام شود.

نیویورک‌تایمز می‌گوید: مقامات گفتند که سقوط احتمالی کابل بحرانی است که احتمالاً پس از خروج نیروهای امریکایی به مداخله نظامی منجر می‌شود. یک مقام گفت که مداخله برای محافظت از کندهار دومین شهر بزرگ افغانستان، بسیار مطمئن نخواهد بود. تجاوز نیروهای طالبان طی ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای چندین مرکز دیگر شهری را تقریباً در هر گوشه افغانستان تهدید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала