پنجمین اقیانوس جهان به‌رسمیت شناخته شد

CC0 / Pixabay / پنجمین اقیانوس جهان به‌رسمیت شناخته شد
پنجمین اقیانوس جهان به‌رسمیت شناخته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
انجمن جغرافیای ملی امریکا وجود پنجمین اقیانوس جهان را که اقیانوس جنوبی نیز یاد می‌شود، به رسمیت‌ شناخت.

به گزارش اسپوتنیک، انجمن جغرافیای ملی امریکا گفته است که روز گذشته، 8 جون، این سازمان علامت گذاری پنجمین اقیانوس جهان را بر روی نقشه آغاز کرده است. این مطلب در وب سایت انجمن نشنال جئوگرافیک منتشر شده است.

زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
کشف مواد تخریب کننده اتمسفر زمین در اقیانوس ها

اگرچه دانشمندان مدت‌هاست که از اصطلاح اقیانوس جنوبی برای اشاره به دریاهای اطراف قطب جنوب استفاده می‌کنند، اما هنوز توافقنامه بین‌المللی برای تعیین مرزهای اقیانوس پنجم صورت نگرفته است. کارشناسان درباره این موضوع بحث کردند که آیا آب‌های قطب جنوب ویژه‌گی‌های منحصر به فردی دارند تا نام خود را به آنها بدهند یا این که نسبت دادن آنها به قسمت‌های جنوبی اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و اقیانوس آرام بیشتر صحیح‌تر است.

اکنون اصلاح اقیانوس جنوبی به آب‌های اطراف قطب جنوب گفته می‌شود. اقیانوس جنوبی از ساحل شمال قطب جنوب به 60 درجه جنوب جنوبی گسترش می یابد. به استثنای گذرگاه دریک و دریای اسکوشیا که در اقیانوس اطلس جنوبی قرار دارد. برخلاف چهار اقیانوس دیگر، مرزهای اقیانوس جنوب توسط قاره‌ها تعریف نمی‌شود، بلکه توسط جریان قطبی که از غرب به شرق اطراف قطب جنوب جریان دارد، تعریف شده است. آب داخل جریان سردتر و کمی شوررتر از آب‌های شمال قطب جنوب به 60 درجه جنوب جنوبی است. اقیانوس اطلس در حال حاضر چهارمین بزرگترین پنج اقیانوس جهان است (بعد از اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند، اما بزرگتر از اقیانوس شمال قطب).

سازمان بین‌المللی هیدروگرافی  (IHO)در سال 1937 اقیانوس جنوبی را به‌رسمیت شناخت، اما در سال 1953 این تعریف را به دلیل اختلاف نظر لغو کرد. با این حال،  شورای اسامی جغرافیایی ایالات متحده امریکا از سال 1999 این را نام (اقیانوس جنوبی) را بکار برد و در فبروری امسال، مقامات ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا اقیانوس جنوبی را به‌عنوان یک منطقه جداگانه به رسمیت‌ شناختند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала