نمایندگان مجلس: افتادن ولسوالی‌ها به ‌دست طالبان پرسش‌برانگیز است

© Photo / ارگنمایندگان مجلس: افتادن ولسوالی‌ها به ‌دست طالبان پرسش‌برانگیز است
نمایندگان مجلس: افتادن ولسوالی‌ها به ‌دست طالبان پرسش‌برانگیز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
شماری از نمایندگان مجلس افتادن پی‌هم مرکزهای چندین ولسوالی را بدست طالبان نگران‌کننده و پرسش‌برانگیز می‌دانند و می‌گویند که کشور به قربانگاه مبدل شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این نمایندگان می‌گویند که اگر حکومت تصمیم به ترک شماری از ولسوالی‌ها و پایگاه‌های دور دست دارد، نباید فرزندان مردم را قربانی کند.

فریده بیک‌زاد، نمایندۀ مردم بادغیس در مجلس بیان داشت: «ولسوالی جوند، یکی از ولسوالی‌های ولایت بادغیس که شب گذشته به اثر بی توجهی و عدم کمک هوایی بدست دشمن سقوط کرد».

سید حسن شریفی بلخابی، نماینده مردم سرپل در مجلس نیز اظهار داشت: «جوانان شما گروه گروه در مسلخ‌گاه در قربانگاه می‌روند! چه گناهی دارند؟»

در چند هفتۀ اخیر مرکزهای هفت ولسوالی در چند ولایت کشور بدست طالبان افتاده‌اند.

نمایندگان مجلس حکومت را در مدیریت جنگ بی‌پروا و ناکام می‌دانند و خواهان استجواب مسؤولان نهادهای امنیتی و دفاعی کشور استند.

کشته شدن 32 طالب مسلح در ولایت غزنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
خطر سقوط ولسوالی مقر غزنی؛ تا کنون 7 نیروی ارتش جان باخته‌اند

ضیاءالدین اکازی، نمایندۀ مردم بادغیس در مجلس گفت: «در این وطن، من مسؤول دلسوز را ندیده‌ام! هر روز ما قربانی می‌دهیم».

شکریه عیسا خیل، نمایندۀ مردم بغلان در مجلس نیز اظهار داشت: «متأسفانه افرادی‌که در رهبری قول‌اردوها دخیل استند این‌ها چشمان شان کور استند؛ اما سربازان با روحیه بلند در سنگر جنگ می‌کنند».

از این میان نمایندگان فاریاب می‌گویند که نزدیک به دوصد تن از نیروهای دولتی تنها در ولسوالی‌های قیصار و دولت‌آباد که شمار شان زخمی نیز استند، به دست طالبان اسیر شده‌اند. 

سید بابر جمال، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس تصریح کرد: «با سقوط دادن این ولسوالی‌ها حکومت چه می‌خواهد؟ آیا انتقام پذیرفته نشدن والی خود را می‌گیرد؟»

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان نیز بیان داشت: «در ولسوالی‌های قیصار و دولت‌آباد حدود صد تن از نیروهای امنیتی اسیر استند و در حدود هشتاد تن دیگر زخمی اند».
 
اما حکومت افتادن مرکزهای در حدود شش ولسوالی را به دست طالبان تأیید کرده؛ در حالی‌که طالبان ادعای گرفتن مرکزهای بیست ولسوالی را در دو ماه گذشته دارند.

ولسوالی‌های برکه ولایت بغلان، نرخ و جلریز ولایت میدان وردک، دولت شاه ولایت لغمان، قیصار ولایت فاریاب، گیزاب ولایت ارزگان و شهرک ولایت غور از ولسوالی‌هایی اند که حکومت تأیید کرده‌است که مرکزهای آن‌ها بدست طالبان افتاده‌اند.

اما طالبان ادعا دارند که افزون بر مرکزهای این ولسوالی‌ها، مرکزهای ولسوالی چرخ ولایت لوگر، دو آب و مندول ولایت نورستان، فارسی ولایت هرات، ده یک ولایت غزنی، شینکی ولایت زابل و گیزاب ولایت دایکندی را هم گرفته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала