خلیل‌زاد: مذاکره‌کننده‌گان افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند

© @https://twitter.comخلیل‌زاد: مذاکره‌کننده‌گان افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند
خلیل‌زاد: مذاکره‌کننده‌گان افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
عضو شوید
خلیل‌زاد می‌گوید که در اوضاع کنونی که سطح خشونت‌ها بلند است، خواست‌های طالبان دربارۀ رهایی هفت‌هزار زندانی این گروه و نیز بیرون شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه، عملی نیستند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، می‌گوید که روند صلح دوحه بطی به پیش می‌رود و مذاکره‌کننده‌گان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به مسایل اصلی نپرداخته‌اند.

او گفت که طالبان تاکنون به طرح امریکا برای آیندۀ افغانستان پاسخی نداده‌اند و خودشان هم در این زمینه طرحی را شریک نساخته‌اند.

دیدار خلیلزاد با کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2021
دیدار خلیلزاد با کرزی

خلیل‌زاد تاکید دارد که هیئت طالبان که به پاکستان رفته بود، اکنون به دوحه برگشته‌است و علاقه به پیشبرد مذاکرات دارد: "تعدادی از اعضای هیئت طالبان به‌شمول رهبر هیئت شیخ حکیم رفته بودند به کویته، صحبت‌ها داشتند، حالا پس آمدند و می‌گویند که علاقه داریم که زودتر مذاکره دوباره شروع شود و ممکن پلان خود را تقدیم کنند به هیئت جمهوریت". 

زلمی خلیل‌زاد در ترکیب یک هیئت امریکا روز گذشته به کابل آمد و با مقام‌های حکومت افغانستان و شماری از سیاست‌گران دیدار کرد.

سفر خلیل‌زاد درحالی صورت می‌گیرد که خروج سربازان خارجی هم‌چنان ادامه دارد و نبردها در افغانستان نیز شدت گرفته‌اند.

خلیل‌زاد می‌گوید که در اوضاع کنونی که سطح خشونت‌ها بلند است، خواست‌های طالبان دربارۀ رهایی هفت‌هزار زندانی این گروه و نیز بیرون شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه، عملی نیستند.

وی بدین باور است که ادامۀ جنگ پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی در افغانستان، نیز به بیشتر شدن مداخلات منطقه‌یی در این کشور خواهد انجامید: "دو راه وجود دارد؛ از نگاه طویل‌المدت که دید، یا این‌که یک موافقه سیاسی باید صورت بگیرد و یا این‌که یک جنگ دوام‌دار! و خدای نخواسته اگر جنگ دوام‌دار صورت بگیرد، می‌شود که مداخلات هم زیادتر شود در مسایل افغانستان از منطقه و این به نفع افغانستان نیست".

 حمایت جاکارتا از روند صلح؛ محور دیدار وزیر خارجه اندونزی با خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2021
حمایت وزیر خارجه اندونزی از روند صلح افغانستان در دیدار با خلیلزاد

خلیل‌زاد در بخش دیگری از این گفت‌وگویش، می‌گوید کسانی در گروه طالبان به ارتش افغانستان افتخار می‌کنند، اما پیش از این، در این باره دیدگاه‌های مخالفی از سوی شماری از اعضای این گروه بازتاب یافته‌اند: "یک اردویی‌که چندسال پیش که امریکا آمد وجود نداشت، یک اردوی ملیی که ما هم سرش افتخار می‌کنیم و حتا باور کنید که بعضی طالبان سرش افتخار می‌کنند و می‌گویند که نگذارید این اردو تیت و پاشان شود". 

اما شیرمحمد عباس ستانکزی، رییس پیشین دفتر طالبان در قطر در این باره این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: "این اردوی ملی ما نیست! اردو آن است که از سرحدات افغانستان دفاع کند و در برابر دشمن دفاع کند! این‌ها که برای دشمن دفاع می‌کنند و در اختیارش استند. وقتی امریکاییان بروند، معاش این‌ها هم پایان می‌یابد و این‌ها خودشان ختم می‌شوند".

در این گفت‌وگو، خلیل‌زاد تأکید می‌ورزد که ایالات متحده امریکا تا رسیدن به صلح در افغانستان، به کمک با نیروهای امنیتی این کشور ادامه خواهد و در این زمینه، از کمک سه میلیارد و سه‌صد میلیون دالریی یاد می‌کند که واشنگتن برای نیروهای امنیتی افغانستان در سال آینده درنظر گرفته است.

سفر خلیل‌زاد به کابل در اوضاعی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بیش از یک ماه است که متوقف است. به‌تازه‌گی شماری از اعضای هیئت جمهوریت به دوحه رفته‌اند تا مذاکرات با طالبان را ازسر بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала