تنش‌های لفظی کابل-اسلام‌آباد/تحریم سیاسی محب؛ استقبال گرم از رحمانی

© AP Photo / B.K. Bangashنقش پاکستان در فرایند صلح و نابه‌سامانی افغانستان/ تحریم حمدالله محب اما استقبال گرم از رحمانی
نقش پاکستان در فرایند صلح و نابه‌سامانی افغانستان/ تحریم حمدالله محب اما استقبال گرم از رحمانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
عضو شوید
درحالی که پاکستان مشاور امنیت ملی افغانستان را در پی افزایش تنش‌های دو کشور تحریم سیاسی کرده است، رئیس پارلمان افغانستان در رأس هیئتی به اسلام‌آباد رفت و از آن کشور خواستار کمک در روند صلح و مذاکرات با طالبان شد.

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در حالی که تنش‌های لفظی میان افغانستان با پاکستان افزایش یافته است، در سفر به اسلام‌آباد از مقامات پاکستانی خواست تا طالبان را برای مذاکره تحت فشار قرار دهند.

آقای رحمانی در دیدار با «اسد قیصر» همتای پاکستانی خود از این مقام خواست تا دولت اسلام‌آباد را برای همکاری در روند صلح و وادار کردن طالبان به مذاکره با کابل تحت فشار قرار دهد.

 رحمانی در این دیدار و در حاشیه نشست اقتصادی «پیکو» اظهار داشت که امکان رسیدن به صلح در افغانستان فراهم شده است و کشورهای همسایه و منطقه باید در این زمینه همکاری کنند تا روند صلح با مالکیت افغان‌ها به پیش رود.

قریشی: پاکستان از افغانستان باثبات و شکوفان حمایت می کند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2021
قریشی به رحمانی: پاکستان خواستار یک افغانستان با ثبات و مرفه است

روابط افغانستان و پاکستان شاید در بیست سال پسین در این حد که امروز تنش‌آلود است، نبوده باشد. ابهام در سیاست امریکا در قبال افغانستان، شک و گمانه‌هایی را که گویا بازهم امریکا از عینک پاکستان به افغانستان خواهد دید، ایجاد کرده است. این مساله باعث حساس شدن نخبه‌گان سیاسی در کشور شده و هرازگاهی واکنش رسانه‌ای به‌ گونه‌ غیر‌مستقیم به آن نشان می‌دهند.

در آخرین مورد، حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که طالبان اراده صلح ندارد و جنگ نیابتی اعلام نشده پاکستان را در این کشور ادامه می‌دهد.

اکنون پاکستان نیز از قطع روابط با دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان سخن گفته است. یک مقام ارشد دولت پاکستان گفت که اسلام‌آباد تماس‌های رسمی خود با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، را قطع کرده است و به این ترتیب، دیگر با او کار نمی‌کند. 

  •  در شرایطی که مذاکرات صلح کشور به بن‌بست خورده است و بسیاری معتقدند که کلید صلح در اسلام‌آباد است، آیا تیرگی روابط ارگ با این کشور کمکی به باز شدن گره صلح خواهد کرد؟
  • آیا پارلمان های افغانستان و پاکستان می توانند نقشی در بهبود روابط دوجانبه داشته باشند؟

جنرال عتیق الله امرخیل، کارشناس نظامی – سیاسی افغان در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک گفت، پاکستان کشوری است که همواره در روابط با افغانستان از سیاست دورویی پیروی نموده و هرگز در اظهارات خود صادق نبوده و همیشه دروغ پردازی نموده است.

«دراین اواخر پاکستان سعی کرده با افراد نفوذی افغانستان به گونه جداگانه تماس های خود را برقرار کند و طوری که آگاهی داریم تا کنون چندین مقام معتبر را دعوت کرد که از جمله  می توان از عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی؛ حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، گلبدین حکمتیار و حتا خود آقای میر رحمان رحمانی  نام برد که در سفر قبلی خود نیز از پاکستان خواستار کمک و وادار نمودن طالبان برای مذاکره با دولت و فشار آوردن بر این گروه شد. اما تمام تلاش او و سایر مقام های که به پاکستان سفر داشتند تا کنون هیچگونه نتایجی در پی نداشته است».

آقای امر خیل در ادامه گفت، رئیس مجلس نمایندگان پس از بازگشت از اولین سفرش از اسلام آباد  حتا از ایجاد حکومت موقت سخن گفت که با  انتقاد و واکنش تند سایر نمایندگان مجلس مواجه شد.

 خواست رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان از پارلمان پاکستان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
خواست رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان از پارلمان پاکستان
«به همه مشخص است که پاکستان سخت آرزو دارد که رئیس جمهور غنی از قدرت کنار برود و فرد به جای او رئیس جمهور افغانستان  شود که مورد حمایت پاکستان  باشد و سیاست آن کشور را در افغانستان پیاده کند، تا باشد که پاکستان به اهدافش در افغانستان برسد. رفتن مقام های افغان به پاکستان و خواسته های شان از پاکستان و وعده های اسلام‌آباد فقط ضیاع وقت و فریب دادن جهانیان است».

این جنرال نظامی در ادامه گفت، پاکستان فقط یک زبان را می‌فهمد و آن زبان "زور" است. اگر افغانستان قادر نباشد تا از راه زور با آن کشور کنار بیاید، مداخلات اسلام آباد در امور داخلی کابل ادامه خواهد داشت. از زمان های پیش همه گروه های مخالف دولت از سوی پاکستان حمایت و پشتیبانی شده و این روند  تا کنون ادامه دارد.

«در زمان حضور نیروهای شوروی در افغانستان تمام سران مجاهدین در پاکستان قرار داشتند. گرچه پاکستان این مسأله را رد می‌کند اما حکومت مجاهدین در پاکستان تشکیل و از همانجا به کابل منتقل شد. بن لادن تا زمان کشته شدنش در پاکستان پناهگاه داشت و طالبان نیز تا به امروز مورد حمایت مقام های پاکستانی قرار دارند. ما نباید هیچوقت از پاکستان صلح را درخواست کنیم. فقط جامعه جهانی، آمریکا و روسیه با فشار آوردن بر پاکستان، می‌توانند صلح ما را تأمین کنند، راه های دیگری موجود نیست».

آقای امرخیل در اخیر اظهار داشت که وی به عنوان یک نظامی سابق و فردی که پاکستان را خوب می‌شناسد متعقد است که افغانستان هرگز در صدد نا امنی کشور های همسایه نبوده است.

«افغانستان زمانی که  دارای اردوی مجهز وتوانا بود، ما به همسایه گان مزاحمت ایجاد نكرديم.اما این پاکستان است که کشورهای همسایه "افغانستان وهند " را نا امن ميسازد».

شماری آگاهان می‌گویند پاکستان تا زمانی جنگ افغانستان را شعله‌ور نگهمیدارد که یک حکومت طرفدار اسلام‌آباد در کابل رویکار آید و سیاست خارجی از افغانستان از سوی پاکستان تعیین گردد.

خانم مرسل نبی زاده عضو مجلس نمایندگان می‌گوید، ما همه می‌دانیم که طالبان کیست، از کجا آمدند و چرا به جنگ شان ادامه می‌دهند. دست پاکستان همواره در ناامنی های افغانستان دخیل بوده است، اما ما مجبور هستیم که به خاطر برقراری صلح و آرامش در کشور، دست به دامن پاکستان شده و تقاضای همکاری و کمک کنیم.

«پاکستان طوری که در برقراری آتش بس با طالبان نقش برجسته را ایفا کرد اکنون هم در ایجاد صلح می‌تواند ما را مساعدت کند و سفر آقای رحمانی به پاکستان و خواست او از مقامات آن کشور، این امید را می‌دهد که ایشان از طریق برقراری روابط سیاسی با رئیس پارلمان پاکستان احتمال دارد این روند را تسهیل کند».

گفتنی است که پاکستان همواره ادعاهای مقامات افغانستان در مورد حمایت از گروه طالبان و دخالت در امور افغانستان را رد کرده و تاکید کرده که خواهان یک "افغانستان آرام و متحد است."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала