دیپلمات امریکایی: گزینه‌های جایگزین «اس-400» را به ترکیه ارائه کرده‌ایم

© REUTERS / Brendan Smialowski/Poolدیپلمات امریکایی: گزینه‌های جایگزین «اس-400» را به ترکیه ارائه کرده‌ایم
دیپلمات امریکایی: گزینه‌های جایگزین «اس-400» را به ترکیه ارائه کرده‌ایم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2021
عضو شوید
یک دیپلمات ارشد امریکا از ارائه گزینه‌های جایگزین برای سامانه اس-400 خریداری شده از سوی ترکیه جهت لغو تحریم‌های این کشور خبر داد.

آغاز مذاکرات ترکیه با روسیه برای خرید محموله دوم اس-400 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
آغاز مذاکرات ترکیه با روسیه برای خرید محموله دوم اس-400
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وندی شرمن معاون وزارت خارجه ایالات متحده گفت، آمریکا گزینه‌های دیگری را به ترکیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل دستیابی به سامانه موشکی «اس -400» از روسیه ارائه داده است.

 به نوشته وبگاه «احوال» شرمن در مصاحبه با شبکه خبری «سی.ان.ان ترک» گفت: «ما گزینه‌های دیگری به ترکیه ارائه داده‌ایم، آنها دقیقاً می‌دانند که اگر بخواهند از زیر این تحریم‌ها خارج شوند چه باید بکنند. ما در مورد راه‌های برداشتن گام‌های لازم صحبت کرده‌ایم و تصمیم گیری از سوی ترکیه خواهد بود. امیدوارم که بتوانیم راهی پیش رو پیدا کنیم.»

شرمن در روزهای گذشته از آنکارا بازدید کرده بود و این اولین سفر یک مقام دولت بایدن به ترکیه محسوب می‌شود.

این منبع خبری نوشت، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که ترکیه می‌تواند اس-400 را به جمهوری آذربایجان یا قطر منتقل کند، اما تاکنون چنین پیشنهادی از طرف آنکارا ارائه نشده است. واشنگتن در دسامبر سال 2020 مطابق قانون آمریکا، مقام‌های ترکیه را بابت خرید اس-400 از روسیه تحریم کرد. به دنبال این مسئله S-400 ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف-35 نیز حذف شد.

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه اخیرا از ترکیه خواسته بود که از خرید سامانه روسی اس-400 صرف نظر کند. جفری گفت که این مسئله، «یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سالهای اخیر، روابط بین دو کشور را تیره کرده است».

وی بعید دانست که آمریکا یا ترکیه بر سر این موضوع، امتیازی به یکدیگر بدهند و حل این مسئله را دشوار ارزیابی کرد.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «از نظر ترکیه، این، یک تصمیم حاکمیتی است... اما به موجب قانون ایالات متحده، این وضع، نقض قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها(قانون کاتسا CAATSA) است».

جفری همچنین تأکید کرد که خرید اس-400 توسط ترکیه، «تهدیدی برای یکی از مهمترین برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک کشور ماست».

وی در عین حال گفت که بهترین کاری که ترکیه می‌تواند در حال حاضر انجام دهد و از ضررهای این وضعیت بکاهد این است که به سامانه‌های موشکی بسنده کند و سلاح روسی بیشتری نگیرد. این دیپلمات آمریکایی همچنین تصریح کرد، آمریکا اما تحریمها را حفظ خواهد کرد، ولی این تحریمها تأثیر خطرناکی بر اقتصاد ترکیه ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала