ارزیابی برنامه‌های ایجاد یک کشور در نزدیکی‌ مرزهای روسیه

© AFP 2023 / Sergey Bobokارزیابی برنامه‌های ایجاد یک کشور در نزدیکی‌ مرزهای روسیه
ارزیابی برنامه‌های ایجاد یک کشور در نزدیکی‌ مرزهای روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2021
عضو شوید
کارشناس مسائل امنیتی در ترکیه می‌گوید که ایجاد «توران بزرگ» بدون درنظر گرفتن واقعیت‌های مدرن عملی نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، «جوشکون باشبوگ» دگروال متقاعد و کارشناس مسائل امنیتی در ترکیه می‌گوید که حتی اگر ایده ایجاد «توران بزرگ» در ترکیه پا برجا باشد، بدون درنظر گرفتن واقعیت‌های مدرن عملی نخواهد شد.

به گفته این کارشناس، ترکیه واقعاً از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در تلاش است تا نفوذ خود را در مرزهای روسیه از جمله در کشورهای آسیای میانه افزایش دهد. تمایل انقره، به‌ویژه با اتحاد مردم ترک و ایجاد یک دولت ترکی، به اصطلاح «توران بزرگ» همراه است. آقای باشبوگ معتقد است که این کار بدون حمایت روسیه و چین اتفاق نخواهد افتاد.

آقای باشبوک تاکید کرد که تمام اقدامات ترکیه در کشورهای آسیای میانه بر همکاری با روسیه تمرکز است نه با تقابل با روسیه.

با این حال، باشبوگ به نقش مسکو در حل و فصل ارمنستان و آذربایجان در قره باغ کوهستانی اشاره کرد.

وی افزود: مهم است که از مداخله غرب در مناطق [خاورمیانه و آسیای میانه] جلوگیری شود و مشکلات منطقه‌ای مانند جنگ در سوریه حل شود. برای این امر مهم است که کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و ایران همکاری داشته باشند.

«توران بزرگ» یک نهاد فرضی است که شامل قلمروهایی با جمعیت ترک زبان می‌شود که از ترکیه تا آسیای میانه و بخش‌هایی از چین و سیبری را شامل می‌شوند.

اواخر ماه سپتمبر سال 2020 درگیری‌ها و اقدامات نظامی در قره باغ از سرگرفته شد. در این درگیری‌ها شمار زیادی قربانی شدند. در تاریخ 9 نوامبر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان درباره توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ بیانیه مشترکی صادر کردند. با این توافق، درگیری‌ها در قره باغ کوهستانی به طور کامل متوقف شد و باکو و ایروان در مواضع اشغال شده خود متوقف شدند؛ همچنین نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала