رپ خوان افغان برنده «جایزه آزادی» فرانسه شد

© Photo / S Aرپ خوان افغان برنده «جایزه آزادی» فرانسه شد
رپ خوان افغان برنده «جایزه آزادی» فرانسه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2021
عضو شوید
سونیتا علیزاده هنرمند رپ خوان افغان که در امریکا مهاجر است برنده «جایزه آزادی» سال 2021 در فرانسه شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، این جایزه آزادی ابتکاری آموزشی است که هدف آن آگاهی از آزادی، صلح و حقوق بشر است.

بیشتر از پنج هزار جوان از سراسر جهات به سونیتا علیزاده 25 ساله به خاطر فعالیت های حقوق بشری و مبارزه اش در برابر ازدواج اجباری رای دادند.

این جایزه 25 هزار یورویی از سوی نهاد نورماندیبرای ابتکار صلح فرانسه برای افراد بین 15 تا 25 ساله که برای آزادی مبارزه می‌کنند داده می‌شود.

سونیتا علیزاده در زمان رژیم طالبان در افغانستان متولد شده است. در 9 سالگی، پدر و مادرش قصد داشتند او را به عنوان عروس بفروشند، اما به دلیل جنگ، خانواده اش به ایران گریخت و ازدواج برنامه ریزی شده اش لغو شد.

در ایران، یک نهاد غیردولتی زمینه تحصیل را برایش فراهم کرد. او در تهران با آهنگی از «امینم» خواننده رپ امریکایی آشنا شد و علاقمند رپ شد. او برای بازگو کردن داستانش شروع به نوشتن و خواندن رپ کرد؛ ازدواج اجباری و وضعیت میلیون ها کودک در سراسر جهان را بیان کند.

اولین آهنگ او «عروس‌های فروشی» توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

وی که به امریکا مهاجرت کرده، اکنون در رشته حقوق بشر تحصیل می کند تا وکیل شود. او آرزو دارد که روزی به افغانستان برگردد و برای ازدواج های اجباری مبارزه کند.

در مورد جایزه آزادی

جایزه آزادی یک ابتکاری آموزشی است هدف آن آگاهی از آزادی، صلح و حقوق بشر است که از ارزش هایی که در پی جنگ جهانی دوم در یابود از سربازان متفیقن که در ششم ماه جولای 1944 میلاید در روز «دی» در نورماندی پیاده شدند تا علیه رژیم نازی ها بجنگند الهام گرفته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала