افغان‌ های همکار با آمریکا نگران جانشان هستند

© AP Photo / Rahmat Gulافغان‌ هایی که به آمریکا کمک کرده اند نگران جانشان هستند
افغان‌ هایی که به آمریکا کمک کرده اند نگران جانشان هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2021
عضو شوید
سرنوشت مترجمان نیروهای ناتو و آمریکا پس از خروج این نیروها از افغانستان در هاله‌ای از ابهام است.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری افغان‌ های که به نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان کمک کرده بودند حالا با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور بیم این را دارند که فراموش شوند و حتی مورد اقدامات تلافی جویانه طالبان قرار گیرند.

 مترجمان افغان که برای ناتو یا نیروهای آمریکایی کار کرده اند می‌گویند که  آنها پس از خروج آمریکا از افغانستان در امان نیستند. آنها می‌گویند که طالبان گفته اند که به زودی پس از خروج نیرو های خارجی از افغانستان آنها را می‌کشند.

مترجمان و سایر غیرنظامیانی که برای دولت آمریکا یا ناتو کار کردند می‌توانند بر اساس برنامه‌ای که مصوب 2009 است ویزای ویژه مهاجرتی دریافت کنند، اما بسیاری متقاضیان  از این برنامه به خاطر طولانی بودن روند صدور ویزا شکایت دارند.

Кандидат в президенты США от Демократической партии Хиллари Клинтон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
کلینتون: امیدوارم دولت بایدن برنامه ویزا به افغان های همکار با آمریکا را ارزیابی کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی به خبرنگاران گفته بود که آمریکا به تعهدش در قبال مترجمان و سایر غیرنظامیان افغان که در جریان جنگ افغانستان کمک کرده‌اند، پای بند است. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز به بررسی این برنامه پرداخته و تاخیرها را مورد تحقیق قرار داد. همچنین قرار است اقدامات ضد فساد و تقلب به این برنامه افزوده شود.

همزمان با بررسی این برنامه، مترجمان سابق که به دنبال حفاظت از هویت و پروفایل خود هستند، به شدت نگران این هستند که اگر طالبان بار دیگر قدرت بگیرد، چه اتفاقی می‌افتد.

"مت زلر"، یکی از موسسان سازمان "کسی را پشت سر نمی‌گذاریم"، حامی مترجمان و غیرنظامیانی است که به ارتش آمریکا و ناتو در افغانستان کمک کرده، می‌گوید: از سال 2016، دست کم 300 مترجم در افغانستان کشته شدند و طالبان نیز این را مشخص کرده که به کارش ادامه می‌دهد. طالبان این افراد را دشمن اسلام می‌داند و هیچ رحمی به آنها ندارد.

اعضای سابق نیروهای مسلح آمریکا و اعضای کنگره نیز به دولت واشنگتن تاکید دارند تا روند صدور ویزا را برای این افراد تسریع بخشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مه سال جاری میلادی گفته بود که سفارت این کشور در کابل به صورت موقت کارمندانش را برای کمک به روند صدور ویزا بیشتر کرده است.

نگرانی از در معرض خطر قرار گرفتن زندگی این افراد در پی کشتارهای هدفمند اخیر علیه خبرنگاران و سایر غیرنظامیان و همچنین نیروهای دولتی افغانستان بیشتر شده است. داعش در افغانستان نیز مسئولیت چند مورد از این کشتارهای هدفمند را برعهده گرفته و دولت و طالبان نیز یکدیگر را مقصر می‌شمارند.

برنامه ویزای مهاجرت ویژه اجازه می‌دهد تا متقاضیان درخواست تجدید نظر کنند و بسیاری موفق هستند. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، تقریبا ۸۰ درصد از 243 افغان که در سه ماهه اول سال 2021 درخواست تجدید نظر کردند، پس از ارائه اطلاعات اضافی مورد تایید قرار گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала