تاجیکستان به آمریکا در خروج نیروهایش از افغانستان کمک می کند

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed home تاجیکستان به آمریکا در خروج نیروهایش از افغانستان کمک می کند
 تاجیکستان به آمریکا در خروج نیروهایش از افغانستان کمک می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
عضو شوید
معاون رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی تاجیکستان گفت که ممکن است به انتقال نیروهای ایالات متحده از افغانستان کمک کند.

به گزارش اسپوتنیک، سیف الله صفر اف، معاون رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی وابسته به نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان، گفت که کشورش در چارچوب تعهدات خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، می تواند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از طریق خاک خود تأمین کند.  

 روزنامه آمریکایی: ازبکستان استقرار پایگاه های نظامی امریکا را در خاک خود بررسی می کند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
واکنش ازبکستان به اسقرار نظامیان امریکا در این کشور

وی خاطرنشان کرد که تاجیکستان به عنوان عضوی سازمان پیمان امنیت جمعی نمی تواند قلمرو خود را بدون رضایت شرکای این سازمان برای خروج از افغانستان در اختیار آمریکایی ها قرار دهد.

این دانشمند علوم سیاسی گفت: "از سوی دیگر، ایالات متحده هیچ راه دیگری برای خروج از افغانستان ندارد، مگر از طریق تاجیکستان و ازبکستان، به ویژه اینکه طرف تاجیکی قبلاً در این زمینه تجربه داشته است، مانند استقرار ارتش فرانسه در فرودگاه دوشنبه از سال 2001 ( تا سال 2010) و همچنین سوخت گیری مجدد برای هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده".     

به نظر وی، اجازه تاجیکستان برای انتقال نیروهای آمریکایی از افغانستان یک امتیاز مثبت در روابط تاجیکستان و آمریکا خواهد بود.

پیش از این، دولت آمریكا اعلام كرده بود كه از اول ماه می تا 11 سپتامبر با هماهنگی كامل با متحدان، خروج نیروها از افغانستان را به پایان می رساند.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала