عبدالله به طالبان: ‌آتش‌بس موقت راه حل اساسی مشکل کشور نیست

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیعبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید آتش بس موقت راه حل مشکل اساسی و بیرون رفت از بحران نیست.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روزهای عید فطر، گفته است که راه حل بیرون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشه‌گی جنگ است.

در پیام عبدالله عبدالله در این مورد آمده است: «در گذشته جمهوری اسلامی افغانستان در روزهای عید و مناسبت‌های خاص آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرده است. برقراری آتش‌بس موقت به این مناسبت‌ها فرصت کوتاه آرامش برای مردم فراهم می‌‌کند، اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست».

او در این پیام  که روز دوشنبه، بیستم ثور نشر شد، تأکید کرده است که بحران افغانستان راه ‌حل نظامی ندارد.

به گفته عبدالله، تجربه چهاردهه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت و کشتار نه تنها راه ‌حل نیست، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است.

او تأکید کرده است که هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیش‌تر به نتیجه می‌رسد.

در پایان، عبدالله عبدالله طالبان را به از سرگیری مذاکرات، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و خون‌ریزی و یافتن راه حل سیاسی جامع، عادلانه، با عزت و قابل قبول برای تمام طرف‌ها فرا خوانده است.

گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای به مناسبت عید فطر سه روز آتش‌بس اعلام کرده است. این خبرنامه بامداد روز دوشنبه، بیستم ثور سه روز پیش از عید فطر نشر شده است.

این گروه به افراد تحت امر خود دستور داده است که از اول تا سوم عید فطر حملات تعرضی را متوقف کنند. در خبرنامه به افراد طالبان گفته شده است که اگر در این سه روز جانب مقابل حمله کند، به دفاع مناطق خود بپردازند.

افراد طالبان از رفتن به ساحات تحت کنترل دولت منع شده‌اند و به همین ترتیب از آن‌ها خواسته شده است که نیروهای دولتی را اجازه ورود به ساحات تحت کنترل خود ندهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала