خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح نکنند، آمریکا برای حفظ جمهوری کنار افغان‌ها می‌ایستد

خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2021
عضو شوید
فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، میگوید که اگر طالبان صلح را انتخاب نکند، امریکا از افغان‌های که برای دوام جمهوریت تلاش میکنند حمایت خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد،  نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید در صورتی که گروه طالبان صلح و آینده‌ی مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکند، امریکا در کنار افغان‌هایی که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند، می‌ایستد.

آقای خلیل‌زاد جمعه شب (17 ثور) در رشته‌تویتی همچنان بر ضرورت وحدت سیاسی جمهوری تأکید کرده است.

خلیل‌زاد گفته است که در حال حاضر اجماع بی‌نظیری برای صلح شکل گرفته است؛ اجماعی که توافق از راه مذاکره، ختم خشونت و رد تلاش برای راه‌حل نظامی را حمایت می‌کند.

به‌گفته‌ی او، رهبران افغان از تمامی طرف‌های درگیر باید از این فرصت استفاده کرده و برای ختم جنگ چهل ساله باهم مذاکره کنند.

از سوی هم، آقای خلیل‌زاد گفته است که اجماع جهانی تنها روی صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه با ورود افغانستان به مرحله‌ی جدید، جهان همچنان در حمایت از این کشور ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.

این در حالی است که با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان مسلح حملات شان را در نقاط مختلف کشور علیه افغان‌ها افزایش داده اند.

در همین حال برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی و ناتو روز گذشته در اعلامیه‌ای، حملات طالبان و قتل‌های هدفمند در افغانستان را محکوم کرده و از دولت افغانستان و طالبان خواسته‌اند که به خشونت‌ها خاتمه دهند.

جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک نیروهای امریکایی، دو روز پیش اعلام کرد که در حالی که طالبان مسلح هر روز بین 80 تا 120 حمله به اهداف دولت افغانتسان انجام می‌دهند، از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف صورت نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала