نی: از هشدار طالبان و ریاست امنیت ملی در برابر رسانه‌ها شوکه شدیم

© Sputnik - AZ نی: از هشدار طالبان و ریاست امنیت ملی در برابر رسانه‌ها شوکه شدیم
    نی: از هشدار طالبان و ریاست امنیت ملی در برابر رسانه‌ها شوکه شدیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2021
عضو شوید
نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از هشدار هم‌زمان طالبان و ریاست عمومی امنیت ملی در برابر رسانه‌ها شوکه شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز چهارشنبه، پانزدهم ثور با نشر یک رشته توییت نوشت که از چند روز به این سور برخی از رسانه‌ها پروپاگند می‌کنند و نشرات یک ‌جانبه دارند.

مجاهد امنیت ملی را در عقب این نوع نشرات عنوان کرده و در عین‌حال هشدار داده است که در صورت نشر خبرهای «کذب و معلومات نادرست» از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران، مسوولیت اقدامات بعدی به مسوولان و کارمندان رسانه بر خواهد گشت.

نی به طالبان: از کشتار غیرنظامیان دست بردارید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2021
نی به طالبان: از کشتار غیرنظامیان دست بردارید

در همین حال، عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان در رشته توییت‌هایی نوشته است که احمدضیا سراج، رییس جمهور امنیت ملی در نشست سری مجلس گفته است: «تبلیغات بعضی از تلویزیون‌ها به نفع طالبان شوکه کننده است، این آزادی بیان نیست، بلکه سوء‌ استفاده از آزادی بیان است‌، تحمل نمی‌کنیم».

به همین ترتیب، طبق روایت عارف رحمانی، رییس امنیت ملی تأکید کرده است که مطبوعات، سیاسیون و کارشناسان باید متوجه جنگ روانی طالبان باشند و کسانی که با تروریستان ارتباط برقرار و به نفع آن‌ها تبلیغات می‌کنند، با آن ها مثل یک تروریست برخورد خواهد شد.

 با این حال، نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفته است که از هم‌زمانی این دو هشدار چنین برداشت می‌کند که وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان هرروز محدودتر می‌شود.

به باور نی، طرف‌های درگیر بدون در نظر گرفتن قوانین ملی و بین‌المللی به هشدار رسانه‌ها پرداخته و این قوانین را نقض می‌کنند و «بیان چنین هشدارهایی می‌تواند باعث خلق ترس و رعب در میان جامعه رسانه‌ای افغانستان شود».

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که طالبان باید بدانند که رسانه‌های افغانستان مستقل و بر مبنای قانون نافذ رسانه‌های کشور عمل می‌کنند. هیچ نیرویی نمی‌تواند رسانه‌های افغانستان را به ‌عنوان ابزار استخباراتی استفاده کند.

از جانب دیگر، نی گفته است که رییس عمومی امنیت ملی باید بداند که در چنین شرایطی نه به نفع نظام و نه به نفع فرایند صلح است که رسانه‌ها محدود شود.

نی توضیح داده است که احمدضیا سراج سندی مبنی بر غیرقانونی عمل کردن کدام رسانه و یا خبرنگاری در دست دارد باید بر مبنای قانون با آن‌ها عمل کند.

به باور نی، هشدارها از هر جانبی که باشد آزادی بیان را محدود می‌کند و خلاف منافع مردم افغانستان محسوب می‌شود.

نی از دولت افغانستان خواسته است باید زمینه اطمینان خاطر رسانه‌ها را در چنین شرایطی به میان آورد تا اطلاع‌رسانی در این شرایط حساس به وجه احسن از سوی رسانه‌ها صورت گیرد.

به همین ترتیب، نی از طالبان نیز به ‌عنوان طرف منازعه در افغانستان خواسته است که پابند قوانین بین‌المللی جنگ باشند که در آن تهدید رسانه‌ها جرم شمرده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала