غنی: افغانستان پس از پیروزی مجاهدین روز های دشواری را تجربه کرد

© Photo / ARGاشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
رییس جمهور کشور در پیامی به مناسبت 8 ثور روز پیروزی مجاهدین گفته که افغانستان و جهان پس از پیروزی مجاهدین فرصت‌های زرین بازسازی را باختند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ی ارگ، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در پیامی به مناسبت 29مین سال روز پیروزی مجاهدین در افغنستان را تبریک گفت.

رییس جمهور گفت، در این روز مبارزه رهایی بخش مردم افغانستان برای آزادی به ثمر نشست، و به عنوان یک روز تاریخی در تقویم افغانستان ثبت گردید.

 اشرف غنی: فصل نو مناسبات بین‌المللی افغانستان رقم می‌خورد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2021
اشرف غنی: فصل نو مناسبات بین‌المللی افغانستان رقم می‌خورد

به گفته او، پیروزی جهاد محصول فداکاری مردم کشور از تمامی اقوام و اقشار و بیانگر عزم راسخ  و همبستگی ملی تحت چتر ارزش های والای اسلامی و میهنی بود.

او یادآور شده که اما بدبختانه مردم افغانستان پس از پیروزی جهاد نیز روزهای تلخ و سختی را تجربه کردند که شیرینی پیروزی را تلخ کرد. افغانستان و جهان پس از پیروزی مجاهدین فرصت‌های زرین بازسازی و همکاری را باختند و این غفلت سبب شد که افغانستان وارد بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی شده و در انزوای بین المللی قرار گیرد.

رییس جمهور یاد آور شده، هم اکنون افغانستان بار دیگر در یک شرایط حساس قرار گرفته؛ بناً ضرورت است تا با استفاده از تجربیات گذشته، برای مدیریت روند صلح از تدبیر کار گرفته شود، همانگونه که رمز پیروزی جهاد وحدت ملی بود، در روند صلح نیز تنها با صدای واحد می‌توان به صلح عادلانه و پایدار دست یافت.

آقای غنی بیان داشته، آنچه را از تاریخ معاصر خود آموخته ایم این است که هیچ کسی نمی تواند با اعمال زور و خشونت و استفاده از روش های استبدادی و غیر دیموکراتیک خود را بالای مردم افغانستان تحمیل کند.

به گفته او، اکنون وقت آن رسیده است تا طالبان نیز با الهام از این درس تاریخی، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در پروسه های ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم  دنبال کنند.

او تاکید کرده، خوشبختانه حالا پس از سالها جنگ و خشونت جایگاه افغانستان در جامعه ملل احیا‌ء گردیده و مردم افغانستان تحت چتر نظام جمهوری اسلامی، در پرتو قانون اساسی و با توسل به ارزش‌های مردم سالاری مسیر روشنی را در پیش دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала