حکمتیار خواهان حکومت انتقالی در افغانستان شد

© Sputnik / K. Akifi حکمتیار خواهان یک حکومت انتقالی در افغانستان شد
 حکمتیار خواهان یک حکومت انتقالی در افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی، بر ایجاد یک حکومت انتقالی یک ساله و برگزاری انتخابات تأکید کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، گلبدین آقای حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، که امروز شنبه در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، گفت که نیاز است نخست یک شورای عالی دولت با شمولیت رهبران سیاسی ایجاد شود و سپس اعضای این شورا یک حکومت انتقالی یک ساله را برگزینند و پس از آن این حکومت انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

واکنش‌ کاربران؛ امیر حزب از داخل غرفه زرهی با طرفداران‌اش سخنرانی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
سخنرانی گلبدین حکمتیار از داخل غرفه زرهی سوژه شد + عکس و ویدیو

حفظ نظام کنونی، تشکیلات نیروهای امنیتی و قانون اساسی در روند صلح از خواست‌های دیگر حکمتیار استند: «این نظام نباید متلاشی شود. ادارات و تشکیلاتش باید به حال خود بماند. اردو و نیروهای امنیتی باید متلاشی نشوند. تجربه بعد از سقوط حکومت نجیب نباید بار دیگر تکرار شود».

حکمتیار از اعلام زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان استقبال کرد اما گفت که این تصمیم انگیزۀ سیاسی دارد و ایالات متحده باید دربارۀ تمدید زمان خروج نیروهایش تا یازدهم سپتمبر، به افغانان و طالبان توضیح بدهد.

او تأکید کرد که امریکا باید نیمی از نیروهایش را تا پایان ماه می – موعد مشخص شده در توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان - از افغانستان بیرون کند: «به طالبان مشورۀ دوستانه دارم؛ اگر اراده برای صلح دارید و یا خودرا به جنگ مجبور می‌دانید به هردو صورت نباید مذاکرات را قطع کنید».

آقای حکمتیار افزود که طالبان با به‌میان آمدن حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات پس از آن موافق اند؛ اما طالبان که به‌گونۀ مستقیم انتخابات را نپذیرفته اند. پیش از این این گروه گفته است که مردم به انتخابات بی باور استند: «احساس می‌کنیم به این ترتیب طالبان با انتخابات هم مشکل نداشته باشند. با انتخاباتی که در چند سال گذشته در افغانستان برگزار شدند، باور دارم که اکثریت افغان‌ها با آن مخالف استند؛ طالبان هم اگر با این نوع انتخابات مخالفت می‌کنند، حق به‌جانب استند».

رهبر حزب اسلامی از طالبان خواست که آتش‌بس مشروط اعلام کنند و به مذاکره با افغانان ادامه دهند.

   قرار است ترکیه به‌زودی میزبان نشستی دربارۀ صلح افغانستان باشد؛ اما طالبان گفته‌اند که پیش از بیرون شدن نظامیان خارجی، در هیچ نشستی که در آن دربارۀ افغانستان تصمیم گرفته شود شرکت نخواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала