نگرانی‌ امریکا، ترکیه و سازمان ملل نسبت به تعدد طرح‌ها در حوزه جمهوریت

© Photo / ARG / ARG نگرانی‌ امریکا، ترکیه و سازمان ملل نسبت به تعدد طرح‌ها در حوزه جمهوریت
 نگرانی‌ امریکا، ترکیه و سازمان ملل نسبت به تعدد طرح‌ها در حوزه جمهوریت    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
عضو شوید
اگر در حوزه جمهوریت روی یک طرح واحد توافق نشود، موفقیت نشست استانبول ناممکن خواهد بود.

به گزا رش اسپوتنیک به نقل از ۸صبح منابع آگاهان و ناظران روند صلح افغانستان  می‌گویند که پراکنده‌گی طرح و نظر در حوزه جمهوریت باعث شده است که امید در بین کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان نسبت به موفقیت این روند رنگ ببازد.

کاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2021
طرح شورای عالی مصالحه ملی برای نشست ترکیه

ترک‌ها که میزبان نشست سرنوشت‌ ساز استانبول هستند، نیز نسبت به پراکنده‌گی در آرا و نظریات نهادها و کنش‌گران حوزه جمهوریت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

مقامات ترکیه گفته‌اند که آن‌ها نمی‌توانند مسوولیت برگزاری نشستی را برعهده بگیرند که پیش از برگزاری امکان دست یافتن به یک نتیجه مطلوب از آن متصور نیست.

به همین ترتیب، امریکا، ناتو و سازمان ملل متحد نیز از وجود پراکنده‌گی طرح و نظر در حوزه جمهوریت ابراز نگرانی کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که ارایه طرح‌های متعدد از جانب حوزه جمهوریت، تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق مطلوب در نشست استانبول را با ناکامی روبه‌رو خواهد کرد.

 پس از نشر طرح دولت بایدن برای صلح افغانستان، گروه‌های سیاسی و نهادهای رسمی حوزه جمهوریت هر کدام از شرکت با طرح‌‎های مستقلانه در این نشست گپ زده‌اند.

شورای عالی مصالحه ملی نیز اعلام کرده است که این نهاد تلاش دارد پس از مرور تمام طرح‌های موجود، یک طرح واحد را برای ارایه در نشست استانبول آماده کند.

به شمول پیشنهاد طالبان مبنی بر برگزاری نشست استانبول پس از ماه رمضان، تعدد طرح‌ها در حوزه جمهوریت باعث شده است که برگزارکننده‌گان این نشست نتوانند تاریخ روشنی را برای برگزاری این نشست تعیین کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала