عبدالله: اگر طالبان طرح انتخابات زودهنگام را بپذیرند ما برای برگزاری آن آماده هستیم

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیعبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
عضو شوید
رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که نشست ترکیه برای رسیدن به صلح، یک فرصت بی‌نظیر است و او امیدوار است که در این نشست روی برقراری آتش‌بس توافق حاصل شود.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی منصالحه ملی که به فرانسه سفر نموده  است، در گفت‌‎وگو با تلویزیون فرانس - 24 تأکید کرده‌است که تلاش می‌شود نشست ترکیه دست‌آوردی داشته باشد.

 رسانه: اشرف غنی خواستار انتخابات طی 6 ماه شد    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
رسانه: اشرف غنی خواستار انتخابات طی 6 ماه شد

او افزده‌است: «پس از دیر زمانی، نشست ترکیه یک فرصت بی‌نظیر خواهد بود، مگر این به دو طرف مربوط می‌شود. هیئت ما در این نشست با یک هدف استوار شرکت خواهد کرد تا این روند به یک نتیجه برسد. از همین رو است که نشست ترکیه یک گام بزرگ به جلو از سوی ما دانسته می‌شود.»

آقای عبدالله درباره پیش‌نویس توافق‌نامه صلح آمریکا و طرح رئیس ‌جمهور غنی درباره روند صلح افغانستان، چنین دیدگاهی دارد: «ما دیدگاه مشارکت قدرت را رد نکرده‌ایم. ما آماده مذاکره دربارۀ آن هستیم، اما درباره پیشنهاد رئیس جمهور غنی دیده شود که آیا برای طالبان قابل قبول خواهد بود یا نه؟ اما اگر طالبان طرح انتخابات پیش از وقت را بپذیرند ما برای برگزاری آن آماده هستیم.»

قرار است نشست ترکیه دربارۀ صلح افغانستان در ماۀ آیندۀ میلادی برگزار شود. اما تاکنون زمان دقیق برگزاری آن مشخص نشده‌است.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شام روز گذشته به ترکیه رسید. او در سفر اخیرش به کابل، به سیاست‌گران کشور از نتیجه بخش بودن نشست ترکیه اطمینان داده‌است.

سازمان ملل متحد از نشست ترکیه میزبانی خواهد کرد. تاکنون حکومت افغانستان و طالبان مشخص نساخته‌اند که به نماینده‌گی از آن‌ها در این نشست چه کسانی شرکت خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала