بلینکن: هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ می شود

© AP Photo / Andrew Caballero-Reynolds بلینکن: هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ می شود
 بلینکن: هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا می گوید که هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که هرگونه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از توافق با متحدان ناتو انجام می شود.

این مطلب را آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه هنگام ورود به جلسه وزرای خارجه ناتو در بروکسل اعلام کرد.

وی گفت: "من اینجا هستم تا نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارم، اما بیشتر برای گوش دادن و مشورت کردن به اینجا آمده ام. وقتی زمان مناسب است، ما با هم می رویم، ما با متحدان خود در ناتو یک مشت متحد هستیم".  

نامه هشدار‌آمیز بلینکن به غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
نامه هشدار‌آمیز بلینکن به غنی

بحث در مورد مسئله عقب نشینی نیروها از افغانستان یکی از اصلی ترین موضوعات دیدار وزرای خارجه 30 کشور ناتو است که در 23 تا 24 مارچ در بروکسل برگزار می شود. وزرا در مورد امکان خروج نیروهای ناتو از این کشور پس از تقریباً 20 سال درگیری بحث و گفتگو خواهند كرد.

طبق توافقنامه صلح آمریكا با طالبان (سازمان ممنوع در روسیه)، انتظار می رود كه ایالات متحده و ناتو نیروهای خود را تا ماه مه 2021 از افغانستان خارج كنند. با این حال، هنوز وضعیت نظامی در آنجا بسیار متشنج است؛ بخش قابل توجهی از گروه های طالبان آماده سازی فعال برای عملیات تهاجمی علیه نیروهای دولتی را در بهار 2021 پنهان نمی کنند.

در این شرایط، هر دو راه حل ممکن برای کشورهای ناتو می تواند عواقب ناگواری داشته باشد. با خروج نیروها ازافغانستان، نه تنها دولت در کابل را تضعیف می کنند، بلکه باعث تخریب روحیه نیروهای دولتی می شوند، و یک سیگنال قدرتمند برای اقدام به طالبان و همچنین گروه های تروریستی رادیکال تر، که رهبران آنها هرگز از توافق با ایالات متحدهرا جمایت نمی کنند.

  دبیر ناتو: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به بحث گرفته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
دبیر ناتو: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به بحث گرفته می‌شود

با باقی ماندن در افغانستان، نیروهای محدود ناتو قادر به تغییر روند نیستند، و این حرکت به طور گسترده ای در تبلیغات نیروهای ضد دولت استفاده خواهد شد که معتقدند توافق با ایالات متحده و ناتو قابل اعتماد نیست. این عقب نشینی همچنین می تواند جایگاه اسلامگرایان آشتی ناپذیر را به میزان قابل توجهی تقویت کند.

در عین حال، ایالات متحده و ناتو نمی توانند حضور نظامی در این کشور را به طور قابل توجهی افزایش دهند تا وضعیت را معکوس کنند. به دلیل خستگی عمومی در کشورهای اتحاد اروپا از جنگ در افغانستان و همچنین به دلیل عواقب وخیم اقتصادی شیوع ویروس کرونا، منابعی مالی برای این کار وجود ندارد. بنابراین، اگر پس از این طالبان همچنان برتری خود را بر نیروهای دولتی افغانستان حفظ کنند، این یک شکست واقعی نظامی برای این اتحاد در بزرگترین کارزار تاریخ آن خواهد بود، که دو دهه به طول کشید، و نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала