تاکید روسیه روی روند صلح به رهبری افغان‌ها؛ سیاست‌گران افغان: طرح خلیل‌زاد قابل اجرا نیست

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر تاکید روسیه روی روند صلح به رهبری افغان‌ها؛ سیاست‌گران افغان طرح خلیل‌زاد قابل اجرا نیست
تاکید روسیه روی روند صلح به رهبری افغان‌ها؛ سیاست‌گران افغان طرح خلیل‌زاد قابل اجرا نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در نشست ترویکای توسعه یافته (روسیه، امریکا، چین و پاکستان) روی روند صلح به رهبری افغان‌ها تاکید و اعلام کرد که تحمیل دستور العمل از بیرون بالای این روند غیر قابل قبول است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته ( 18 مارچ)، در نشست ترویکای توسعه یافته (روسیه، امریکا، چین و پاکستان) با حضور داشت نمایندگان دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه، چهره‌ها سیاسی و نمایندگان طالبان گفت که روند صلح باید به رهبری افغان‌ها باشد و توسط مردم افغانستان رهبری شود. به هیچ مداخلۀ نباید اجازه داده شود و تحمیل دستور العمل از بیرون بالای این روند غیر قابل قبول است.

مذاکرات پشت درهای بسته؛ در نشست مسکو چه گذشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.03.2021
مذاکرات پشت درهای بسته؛ در نشست مسکو چه گذشت؟

آقای لاوروف در این نشست همچنان تاکید کرد که مسکو معتقد است که تعلل بیشتر در مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قابل قبول نیست و امیدوار است که این نشست به ایجاد شرایط پیشرفت در حل و فصل افغانستان کمک کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در اوایل ماه مارچ سال جاری، زلمی‌ خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای سیاست‌گران این کشور طرح حکومت مشارکتی را پیشنهاد کرده بود. هر چند که این طرح به طور رسمی تا حال منتشر نشده است.

شماری از وکیل های مجلس و سیاست‌گران افغانستان این طرح را یک طرح بیرونی و غیر قابل اجرا می‌دانند.

غلام عباس ابراهیم‌زاده دبیر کل حزب وحدت اسلامی نوین افغانستان و نماینده بلخ در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:

"موضوع را که آقای خلیل‌زاد در طول 2 در باره صلح کار کرده است، هیچ‌گونه نتایج در پی نداشته است".

آقای ابراهیم‌زاده تاکید دارد که در تاریخ بی سابقه است که افغان‌ها با خود گفتگو کنند و جنگ‌های داخلی را که دارند حل بسازند، این نیاز به فشار دارد تا یک طرف نابود شود و یا از طرف خارجی به آنان دیکته شود.

او افزود:

"طرح مشارکتی آقای خلیل‌زاد قابل اجرا نیست، طالبان به هیچ‌وجه آن‌را قابل قبول نمی‌داند، آقای خلیل‌زاد آنقدر برای طالبان امنیت داده است که یک تروریستی که قبلا در فهرست سیاه قرار داشت امروز به عنوان یک طرف و یک گروه سیاسی مذاکره می‌کنند".

غلام فاروق نظری، نماینده هرات در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که طرح را که آقای خلیل‌زاد دارد یک طرح بیرونی است و به نفع مردم نمی‌باشد.

پایان بخش اول نشست مسکو؛ آغاز گفتگوها میان افغانان یک ساعت بعد پشت درهای بسته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.03.2021
پایان بخش اول نشست مسکو؛ آغاز گفتگوها میان افغانان یک ساعت بعد پشت درهای بسته

او گفت:

"طرح را که آقای خلیل‌زاد دارد فکر کنم این یک طرح ناکام است، بخاطر دست‌آورد بیست ساله افغانستان در نظر گرفته نشده است".

آقای نظری رهایی 5 هزار زندانی گروه طالبان را یک خود گذری بخاطر صلح از جانب رئیس جمهور می‌داند و فرستاده ویژه امریکا را متهم به بازی سیاسی خود ساخته اش می‌کند.

او تاکید کرد:

"رئیس جمهور افغانستان داکتر اشرف غنی، 5 هزار زندانی طالبان را بخاطر آتش بس رها کرد، ولی آتش بس نشد و جنگ در افغانستان شدت دارد و آقای خلیل‌زاد نیز بازی سیاسی خود را انجام می‌دهد، همه روزه یا به پاکستان سفر می‌کند یا به ترکیه و یا با بعضی از سران افغانستان دیدار می‌کند".

جنرال نظیفه ذکی نماینده کابل در مجلس به خبرگزاری اسپوتیک گفت که طرفدار صلح‌ی است که به رهبری و مشارکت خود افغان‌ها باشد.

او در خصوص طرح پیشنهادی فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت:

"طرح بیرونی سال‌ها برای ما کدام نسخه خوب نبوده است، هر چیزی از طرف بیرونی‌ها بوده آنان فقط منافع خود را دنبال می‌کردند و هر گروه که اهداف آنان را قبول کند به قدرت می‌آوردند".

خانم ذکی تاکید دارد که عنوان یک زن افغانستان و قشر بیشتر آسیب پذیر جامعه، نمی‌خواهیم که از بیرون برای ما هدایت بیاید.

جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان اشاره به طرح زلمی‌ خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می گوید که هیچ دولتی در افغانستان زمانیکه از بیرون ایجاد شده باشد نتیجه نمی‌دهد و نخواهد داد.

استقبال وزارت امور خارجه از اعلامیهٔ پایانی نشست صلح مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2021
استقبال وزارت امور خارجه از اعلامیهٔ پایانی نشست صلح مسکو
او گفت:
"نظریه امریکا که آن‌را خلیل‌زاد روان کرده با واکنش بسیاری از سیاسیون روبرو شد. بخاطر این‌که تا حال طالبان در این باره اظهار نظر نکرده اند که آنها می‌خواهند یا خیر".

آقای امرخیل تاکید دارد که طرح بیرونی از طرف هر کس که پیشنهاد شود در افغانستان نتیجه نخواهد داد، بهترین گزینه عدم مداخله کشورها در مسئله افغانستان است.

او افزود:

"در بن نیز یک حکومت تشکیل شد تا امروز حکومت قوی در افغانستان که بالای تمام افغانستان حاکمیت داشته باشد، بوجود نیآمد و نتیجه نداد".

در اعلامیه مشترک ترویکا (سه‌گانه) توسعه‌یافته که شامل روسیه، چین، امریکا و پاکستان می‌شود روز گذشته اعلام شد که نشست مسکو متمرکز بر پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی برای دسترسی به یک توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی و پایدار باشد.

همچنان در این اعلامیه از دولت افغانستان نیز خواسته شده است تا از تلاش‌ها را برای دستیابی به صلح و تعامل با طالبان را سرعت ببخشد.

در ادامه اعلامیه این نشست از طالبان خواسته می شود برای جلوگیری از تلفات بیشتر، از یورش های بهاری و تابستانی خودداری کنند.

در بیانیه مشترک سه گانه بزرگ درباره حل و فصل مسالمت آمیز افغانستان تصویب شده است که "از احیای امارت اسلامی پشتیبانی نمی کند و از دولت و شورای عالی آشتی ملی جمهوری اسلامی افغانستان می خواهد که به طور آشکار بحث در مورد توافق دیپلماتیک با جنبش طالبان را آغاز کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала